Skład żywności. Co masz prawo wiedzieć jako konsument?

Prawa konsumenta
Skład żywności. Co masz prawo wiedzieć jako konsument?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Pewne informacje znajdujące się na etykietach produktów spożywczych są obowiązkowe. Muszą być wyraźne, czytelne i łatwo dostępne. Zobacz, jakie informacje należą do tych niezbędnych.

Skład żywności

Wykaz składników musi obejmować wszystkie składniki środków spożywczych, w kolejności malejącej, od tego, którego użyto najwięcej, po najmniej wykorzystany półprodukt. Składniki nazywane są ich dokładnymi nazwami określonymi w przepisach. Jeśli takich nazw nie ma, używa się nazw zwyczajowych albo opisowych. Dodatkowo, jeżeli jakiś składnik został zastąpiony czymś innym, etykieta także musi zawierać informacje na ten temat.

Jeśli chodzi o to, w jakich przypadkach nie trzeba zamieszczać informacji o składzie produktu, dotyczy to żywności takiej jak:

– woda gazowana, jeśli jej opis wskazuje, że została ona nasycona dwutlenkiem węgla,

– świeże warzywa i owoce,

– ocet, który został uzyskany z jednego produktu,

– ser, fermentowane mleko i śmietana, masło – jeżeli nie zostały dodane inne składniki niż przetwory mleczne, enzymy spożywcze czy kultury drobnoustrojów,

– środki spożywcze, które zawierają jeden składnik.

Co ważne, wszystkie informacje dotyczące składu produktu spożywczego muszą być:

– umieszczone w widocznym miejscu,

– podane w języku polskim,

– wyraźnie czytelne i nieusuwalne.

Nie mogą być w żaden sposób ukryte czy pomniejszone ani przerwane innymi nadrukami.

Alergeny w składzie

Producent żywności ma obowiązek umieszczenia na artykułach spożywczych informacji o alergenach. Oznaczenie ich nie jest konieczne jedynie w sytuacji, kiedy nazwa produktu wyraźnie odnosi się do konkretnego alergenu, na przykład „masło orzechowe” czy „chleb sojowy”. Muszą być one oznaczone w wykazie składników i wyraźnie odznaczać się od reszty składników, na przykład za pomocą koloru tła, czcionki czy stylu.

Za alergeny uznane są:

– zboża, które zawierają gluten,

– jaja,

– skorupiaki,

– ryby,

– orzeszki ziemne,

– soja,

– mleko i produkty pochodne, łącznie z laktozą,

– orzechy,

– seler,

– łubin,

– mięczaki,

– nasiona sezamu,

– produkty pochodne wszystkich powyższych,

– dwutlenek siarki i siarczany.

Ilościowe oznaczenie składników

Oznaczenie ilości składnika lub kategorii składników, które użyte były do wytworzenia danego produktu, jest obowiązkowe w sytuacji, kiedy: dane składniki występują w nazwie produktu lub są zwykle z tą nazwą kojarzone, są podkreślone na etykiecie graficznie albo słownie oraz kiedy są istotne w scharakteryzowaniu danego produktu.

Określenie ilości składników powinno być wyrażone za pomocą wartości procentowej oraz znajdować się albo w nazwie produktu, albo bezpośrednio przy niej czy też w wykazie składników w powiązaniu z konkretnymi pozycjami.

Oznaczanie ilościowe nie jest wymagane w przypadku składników, które użyte zostały w małych ilościach w celach aromatyczno-smakowych, a także składników produktów w zalewach, jeżeli ich masa netto jest oznaczona.

Sprzedaż na odległość

W przypadku sprzedaży na odległość, czyli na przykład przez Internet, przepisy prawne określają szczególne zasady co do informowania konsumentów o składzie żywności. W przypadku takiej transakcji wszystkie informacje muszą być dostępne nie tylko w momencie dostawy, ale i przed ostatecznym dokonaniem zakupu. Muszą znajdować się w materiałach, które towarzyszą sprzedaży na odległość. Te zasady nie obowiązują jedynie w przypadku żywności sprzedawanej w automatach czy w zautomatyzowanych lokalach handlowych.

Zdjęcie główne: Mehrad Vosoughi/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy reklama firmy może być eko?
Czy reklama firmy może być eko?
Chcesz, aby Twoja firma zdobywała więcej klientów oraz funkcjonowała w sposób ekologiczny? Sprawdź, jakie są sposoby na promocję swojej działalności z pełnym poszanowaniem dla środowiska naturalnego.
Co ze zużytymi maseczkami? Naukowcy mają kilka ciekawych pomysłów
Co ze zużytymi maseczkami? Naukowcy mają kilka ciekawych pomysłów
Jednorazowe maseczki zalewają świat. Oto jak firmy i naukowcy szukają dla nich zastosowania.
Oszczędzaj dzięki efektywnym strategiom reklamowym w druku
Oszczędzaj dzięki efektywnym strategiom reklamowym w druku
Odkryj tajniki efektywnych strategii reklamowych w druku, które pomogą Ci znacząco obniżyć koszty i zwiększyć zyski. Dowiedz się, jak zdobyć przewagę konkurencyjną, korzystając z druku reklamowego.
Ostatnie wpisy