Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Dla wielu z nas pandemia to odwołane plany, a co za tym idzie konieczność ubiegania się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet lub rezerwację.

Niestety, przedsiębiorcy nie zawsze są skłonni respektować prawa swoich konsumentów, szczególnie w pandemii. W związku z tym liczba skarg, które wpłynęły w 2020 roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, wzrosła o całe 60% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na co się skarżymy?

Tak znaczny wzrost nie powinien nikogo dziwić. Rok 2020 dla wielu osób oznaczał konieczność odwołania wycieczek, lotów, rezerwacji w hotelach, a nawet zrezygnowanie z imprez okolicznościowych.

W takiej sytuacji nie wszystkie firmy decydowały się na oddanie klientom zaliczek, często w zamian oferując vouchery do wykorzystania w innym czasie. Choć tego typu działania są zrozumiałą próbą zatrzymania klienta i jego gotówki, nie zawsze są zgodne z polskim i unijnym prawem konsumenckim.

Prawo mówi jasno, że w sytuacji takiej jak pandemia konsument ma prawo bezkosztowo odstąpić od umowy związanej z udziałem w imprezie turystycznej lub kulturowej. Oznacza to również, że klient może domagać się pełnego zwrotu kosztów od biura turystycznego organizującego wyjazd lub od organizatora koncertu, wystawy, festiwalu itd., jeśli wydarzenie nie odbyło się lub np. zostało przeniesione na termin bliżej nieznany.

Inaczej sytuacja ma się z hotelami i zakwaterowaniem, jednak w tej branży przedsiębiorcy częściej są otwarci na polubowne rozwiązanie sprawy.

Choć pandemia nie zawsze będzie stanowić przesłankę do rozwiązania umowy, to warto pamiętać, że w przypadku kwestii spornych jako konsumenci mamy prawo i możliwość skorzystania z pomocy ekspertów z ECK.

Zdjęcie główne: pixabay.com/athree23

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
„Nie nosisz? Więc sprzedaj!”. Vinted zachęca do porządku w szafie
„Nie nosisz? Więc sprzedaj!”. Vinted zachęca do porządku w szafie
Vinted, czyli coś dla fanów odzieży używanej i miłośników natury w jednym!
Efektywne strategie wykorzystania druku wielkoformatowego w promocji firmy
Efektywne strategie wykorzystania druku wielkoformatowego w promocji firmy
Poznaj możliwości i korzyści płynące z druku wielkoformatowego w marketingu. Dowiedz się, jak skutecznie wykorzystać ten narzędzie do promocji swojej firmy.
Czy ekologiczne rozwiązania w druku mogą pomóc ci zaoszczędzić?
Czy ekologiczne rozwiązania w druku mogą pomóc ci zaoszczędzić?
Zastanawiałeś się kiedyś, jak możesz przyczynić się do ochrony naszej planety bez rezygnowania ze swoich codziennych czynności? Czy wiedziałeś, że nawet coś tak prozaicznego jak drukowanie dokumentów ma znaczenie? W tym artykule podpowiemy, jak ekologiczne rozwiązania w druku mogą nie tylko pomóc ci zaoszczędzić, ale również mają pozytywny efekt na środowisko.
Ostatnie wpisy