Zakupy online są bardzo wygodne. Pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Aby kupić wymarzony produkt, nie musisz nawet wychodzić z domu. Istnieje jednak ryzyko, że zapłacimy za coś, co później nam się nie spodoba. Sprawdź, kiedy możesz domagać się zwrotu pieniędzy za towar, który nie spełnił Twoich oczekiwań.
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej sprzedawca ma obowiązek naprawić, wymienić, obniżyć cenę lub zwrócić Ci pieniądze, jeżeli produkt okaże się wadliwy albo nie wygląda i/lub nie działa tak, jak powinien. Pamiętaj, że masz 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Warto przypomnieć, że chodzi tutaj wyłącznie o rzeczy zakupione na odległość: przez telefon lub Internet. Taka polityka zwrotów nie obowiązuje w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym.
Prawodawca określa sytuacje, w których nie możesz rozwiązać umowy zawartej na odległość. Zasada zwrotu pieniędzy nie obowiązuje np. w przypadku towarów wykonanych na nasze indywidualne zamówienie. Chodzi tutaj m.in. o garnitury i suknie szyte na miarę, personalizowane fotoalbumy, koszulki i inne gadżety z logo naszej firmy.
Nie możesz również oddać rzeczy, które szybko się psują lub mają krótki termin przydatności. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim pieczywo, świeże owoce i warzywa, wędliny oraz mięso. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje także wtedy, gdy opakowanie produktów zdrowotnych lub higienicznych zostało otwarte po dostarczeniu. W związku z tym nie możesz zwrócić soczewek kontaktowych lub otwartych wyrobów kosmetycznych. Nie możesz też domagać się zwrotu pieniędzy w przypadku dzienników, periodyków i czasopism (z wyjątkiem sytuacji, gdy je prenumerujesz).
Reklamacja odpada również, gdy chodzi o otwarte nagrania dźwiękowe, wizualne albo programy komputerowe. Jeżeli więc rozpakowałeś płytę z muzyką, filmem lub grą, nie możesz już jej reklamować.
Jeśli rozwiążesz umowę, sprzedawca zobowiązany jest zwrócić Ci pieniądze, Ty zaś musisz odesłać do niego zakupiony produkt. Zanim złożysz reklamację, zapoznaj się z polityką zwrotów znajdującą się na stronie. Sklepy online proponują różne wzory odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Pobierz go, wydrukuj, a następnie wypełnij. Pamiętaj, by do zwracanego towaru dołączyć wspomniane pismo – w przeciwnym razie sprzedawca nie uwzględni Twojej reklamacji. Możesz również odzyskać koszty wysyłki, pod warunkiem, że wybierzesz najtańszą, domyślną opcję dostawy.
Pamiętaj, że musisz oddać towar w nienaruszonym stanie. W przeciwnym razie powinieneś się liczyć z pokryciem zaistniałej szkody. Nadal jednak przysługuje Ci prawo do zwrotu pieniędzy. Co ważne, sprzedawca odda środki w taki sam sposób, w jaki zapłaciłeś za produkt. Jeśli zatem dokonałeś zakupu płacąc kartą, możesz spodziewać się zwrotu w postaci przelewu na swoje konto.
Możesz domagać się zwrotu pieniędzy nie tylko za towary kupione przez telefon, Internet czy w ramach sprzedaży wysyłkowej, lecz także poza lokalem firmy. Podkreślamy jeszcze raz – taka zasada nie obowiązuje, jeżeli kupiłeś produkt w centrum handlowym, sklepiku osiedlowym, bazarze lub supermarkecie. Oczywiście, zawsze możesz próbować reklamować artykuł, ale wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy lub polityki zwrotu obowiązującej w danym sklepie stacjonarnym. Jeśli kupiłeś towar przez Internet, ale wybrałeś opcję odbioru w stacjonarnym punkcie firmy, nadal możesz domagać się zwrotu pieniędzy.
Gdy handlowiec poinformuje Cię o możliwości zwrotu pieniędzy, masz na to 14 dni (wliczane są także dni wolne od pracy) od otrzymania produktu lub momentu zawarcia umowy. W ciągu dwóch tygodni możesz złożyć osobiście lub wysłać stosowne oświadczenie. Pod uwagę brana jest data nadania takiego dokumentu.
Kupiłeś kilka rzeczy, które były dostarczane partiami lub w częściach? Zastanawiasz się, jak w tym przypadku liczy się czas odstąpienia od umowy? W takiej sytuacji bierze się pod uwagę datę dostarczenia ostatniej rzeczy.
A może zawarłeś umowę na regularne przesyłanie produktów przez określony czas? Obliczając czas na odstąpienie od umowy, należy wziąć pod uwagę moment otrzymania pierwszego towaru. Tak właśnie jest w przypadku prenumeraty i innych usług typu subskrypcyjnego.
Towar powinieneś zwrócić w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje Cię o przysługującym prawie odstąpienia od umowy, czas ten wydłuża się na Twoją korzyść do 12 miesięcy. Handlowiec powinien zwrócić pieniądze natychmiast, zaś najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od otrzymania wspomnianego oświadczenia.