Seksowne zakupy. Skandal we włoskiej telewizji RAI

Seksowne zakupy. Skandal we włoskiej telewizji RAI
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Na publicznym kanale Rai 2, podczas programu Detto Fatto, został wyemitowany dydaktyczny tutorial dla kobiet o doniosłym tytule: „Jak seksownie robić zakupy?”. Na reakcję internetowej społeczności nie trzeba było długo czkeać.

Fabrizio Salini, szef RAI, stwierdził, że program był przykładem utrwalania seksistowskich stereotypów i zawiesił go do odwołania, zaś czołowy dziennik La Stampa zwrócił uwagę, że epizod programu przypominał Włochy w latach 50. i zawiera w sobie „każdy seksistowski stereotyp, jaki można sobie wyobrazić – cofa Włochy o 70 lat i słusznie wywołał burzę w mediach społecznościowych”.

Przedmiotem jestem

Tutorial został poprowadzony przez balerinę i nauczycielkę tańca na rurze – Emily Angelillo, a głównym celem odcinka było doradzenie, jak wyglądać zmysłowo w supermarkecie.

Angelillo, ubrana w skórzane mini szorty i obcasy, ochoczo demonstrowała, jak kusząco chodzić, pchając wózek na zakupy i jak sięgać po paczkę chipsów na wysokiej półce, jednocześnie żwawo unosząc nogę dla dodatkowej intrygi. Angelillo zobrazowała również, jak w „niewulgarny” sposób podnieść produkt z podłogi, jeśli ktoś go przypadkowo upuści.

Oburzenie z powodu odcinka zostało wzmocnione przez datę jego emisji, wypadającą w przededniu Międzynarodowego Dnia Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet. Niektórzy widzowie byli tak zszokowani, że początkowo myśleli, że odcinek jest parodią. Ministrowie zażądali śledztwa, aby dowiedzieć się, dlaczego został on wyemitowany w telewizji publicznej.

Sprawę skomentowała także na swoim Twitterze włoska minister rolnictwa, Teresa Bellanova

„Jak długo musimy mówić o kobietach w fałszywy, stereotypowy sposób, ze szpilkami, seksownymi ruchami, zawsze perfekcyjnymi, czy to grają syreny, czy czarownice?”

Dziedzictwo Berlusconiego

Silvio Berlusconi
(fot. Dan Kitwood / Getty Images News / Getty Images)

Kultura celebrowania tancerek i gwiazdek umilających widzom czas skąpym ubraniem i radosno-milczącym obliczem, potocznie nazywanych velinami, rozkwitła, gdy Silvio Berlusconi był u władzy we Włoszech przez cztery kadencje w latach 1994–2011. Postać veliny była tak popularna, że młode dziewczyny traktowały ją jako wzór i szybką trampolinę do świata show-biznesu.

Zanim Berlusconi trafił do polityki, był znanym biznesmenem, twórcą imperium medialnego Mediaset, w którym krzewił seksizm oraz uprzedmiotowienie kobiet. Około 80% Włochów otrzymuje większość informacji od Rai i Mediaset, które są kontrolowane przez klan Berlusconich, a były premier jest w dalszym ciągu ich głównym udziałowcem.

Berlusconi zasłynął z podziemnych imprez bunga-bunga, pełnych młodych dziewczyn specjalnie rekrutowanych na te wydarzenia, seksistowskich żartów, których wolę tutaj nie cytować, oraz nominacji pięknych kobiet na stanowiska polityczne – jedna z jego byłych podwładnych, zrekrutowana jako velina, to Mara Carfagna, minister do spraw… równości płci. Cóż za niefortunność.

Zmiany we włoskim społeczeństwie

Odkąd Berlusconi zrezygnował z władzy w 2011 r., po licznych doniesieniach o skandalach, sytuacja nieco się uspokoiła. Mimo wszystko, pozycja kobiet we Włoszech nadal pozostawia wiele do życzenia.

Włoski mężczyzna na ulicy
(fot. Nick Fewings, źródło: unsplash.com)

Więcej kobiet niż mężczyzn kończy studia, ale tylko jedna na dwie ma dobrze płatną pracę. Kobiety zarabiają bowiem 16,8% mniej niż ich koledzy po fachu. Jedna na cztery odchodzi z pracy po porodzie; na 100 dzieci tylko 10 znajduje miejsce w żłobku, a mniej niż 5 na 100 w przedszkolu publicznym.

Kobiety stanowią zaledwie 21% ministrów w rządzie i mniej niż 20% posłów w parlamencie. W spółkach publicznych tylko 6,8% członków zarządu to kobiety, a zaledwie 3,8% z nich pełni funkcję prezesów. Kobiety profesorowie mają o połowę mniej szans niż koledzy płci męskiej na to, by dostać etat na włoskim uniwersytecie, a – według badań Eurostatu – kobiety we Włoszech mają o połowę mniejszą szansę na to, aby zostać ustawodawcami, menadżerami i przedsiębiorcami.

Incydent w Detto Fatto był zatem tylko kuriozalnym, ale jednak, papierkiem lakmusowym sytuacji kobiet we Włoszech. W umysłach wielu mężczyzn zarządzających mediami dalej rozgrywa się sodomistyczna bunga-bunga, ale na całe szczęście problem jest dostrzegany oraz nagłaśniany, a feminizm przestaje być traktowany jako marginalny problem.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak skutecznie wykorzystać ulotki w promocji swojej firmy?
Jak skutecznie wykorzystać ulotki w promocji swojej firmy?
Odkryj skuteczne strategie na wyróżnienie swojej firmy za pomocą ulotek.
Kim jest specjalista SEO i na czym polega jego praca?
Kim jest specjalista SEO i na czym polega jego praca?
Myśląc o marketingu, często wyobrażamy sobie młode osoby rozdające ulotki lub duże billboardy, które psują widoki miejskie. Na szczęście marketing w ostatnich latach (a nawet dziesięcioleciu) mocno się zmienił, a właściwie powoli zamienia się na marketing internetowy, dzięki czemu duża część firm postawiła na wejście z promocją do świata online.
Za które produkty przepłacamy najczęściej?
Za które produkty przepłacamy najczęściej?
Za co przepłacamy? Z czego warto zrezygnować, aby przynieść portfelowi ulgę, a nie stracić zbyt dużo?
Tagi
Ostatnie wpisy