Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?

Prawa konsumenta
Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od tego, czy ktoś planuje sprzedawać produkty, czy usługi, to powinien liczyć się z tym, że ma przestrzegać praw konsumenta. Z jakich opcji może skorzystać kupujący? 

Reklamacja usługi – najważniejsze kwestie

Konsument może skorzystać z reklamacji usługi w momencie, kiedy uzna, że została wykonana nieprawidłowo. Czy dotyczy to każdego serwisu? Nie, są pewne wyjątki. Do tej grupy można zaliczyć usługi socjalne, na przykład umowę o opiekę nad dzieckiem. W kategorii znajdują się też gry hazardowe, a także dostarczanie do miejsca zamieszkania, pracy lub pobytu konsumenta artykułów spożywczych i gospodarstwa domowego, które są przeznaczone do bieżącej konsumpcji.

Reklamacja usługi nie może też dotyczyć serwisu świadczonego w zautomatyzowanych punktach sprzedaży, przykład w automatach z napojami. Konsument nie może też odwołać się od opieki zdrowotnej, imprez turystycznych (np. wykupionej wycieczki) czy usług deweloperskich w przypadku zakupu mieszkania.

Reklamacja usług wykonanych na podstawie umowy o dzieło 

W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo wykonuje usługi na podstawie umowy o dzieło i zrealizuje swoją pracę z wadami, klient będzie miał prawo do reklamacji. Proces przebiega podobnie jak w przypadku odstąpienia od umowy zakupu-sprzedaży towarów i żądania zwrotu pieniędzy. 

Dzieje się to wtedy, gdy firma spóźni się z rozpoczęciem wykonania dzieła lub będzie je wykonywać tak, że wszystko będzie wskazywać na nieukończenie go we wcześniej wyznaczonym terminie.

Reklamacja usług wykonanych na podstawie umowy zlecenia

W okolicznościach, kiedy przedsiębiorstwo wykona usługę według umowy zlecenia, klient może zrezygnować z serwisu firmy na podstawie braku należytej staranności. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa dotyczy też szkody, którą konsument poniósł wskutek niewykonania lub nieprawidłowego przeprowadzenia zleconej rzeczy.

Reklamacja towaru – podstawowe informacje

W kontekście reklamacji trzeba też wspomnieć o reklamacji towaru – na zasadzie rękojmi lub gwarancji (jeśli ta druga została udzielona). Konsument ma możliwość wybrania typu reklamacji. 

Rękojmia charakteryzuje się tym, że dotyczy powstałych wad towaru. Uwagi zgłasza się do sprzedawcy. Klienci w takiej sytuacji powołują się najczęściej na ujawnioną wadę fizyczną lub prawną towaru. Z prawa rękojmi można skorzystać przez 2 lata od wydania towaru lub 5 lat w przypadku reklamacji nieruchomości. Sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania się do reklamacji w terminie 14 dni.

Gwarancji udzielić może producent artykułu, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Ten sposób reklamacji jest związany z jakością towaru. Warto wiedzieć, że gwarancja niekoniecznie musi zostać udzielona w formie pisemnej – obowiązuje również, jeśli przedsiębiorca informuje o niej w reklamie danego produktu. Jeśli gwarancja nie ma ustalonej daty końcowej, obowiązuje przez 2 lata od dnia wydania towaru.

Zdj. główne: Standsome Worklifestyle/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiedni klej dla twojej produkcji opakowań: poradnik praktyka
Jak wybrać odpowiedni klej dla twojej produkcji opakowań: poradnik praktyka
Poznaj czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze kleju do produkcji opakowań. Ten praktyczny przewodnik pomoże Ci zrozumieć, jaki klej będzie najbardziej efektywny i efektywny kosztowo do twojej produkcji.
Eko-sprzątanie, czyli magia octu i sody
Eko-sprzątanie, czyli magia octu i sody
Chcesz, aby Twoje mieszkanie było czyste bez użycia środków chemicznych? Wypróbuj domowe środki czystości.
Carrefour Polska ułatwia segregację odpadów
Carrefour Polska ułatwia segregację odpadów
Carrefour Polska, że wprowadza system oznakowania przygotowany przez Koalicję 5 Frakcji. Ma to pomóc konsumentom właściwie segregować odpady.
Ostatnie wpisy