29 lipca 2021 roku ogłoszono Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. W dokumencie zawarto regulacje, które mają sprzyjać franczyzobiorcom. Zasady ujęte w Kodeksie mogą być stosowane w relacjach franczyzowych na zasadzie dobrowolności.
Podstawowym celem Kodeksu Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy jest określenie dobrych zasad i standardów, którymi powinni kierować się franczyzobiorcy i franczyzodawcy nie tylko podczas trwania zawartej między sobą umowy, lecz także przed jej zawarciem i po jej rozwiązaniu. Patronami ogłoszonego Kodeksu zostali między innymi: Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Franczyzodawców, Krajowa Izba Gospodarcza i Federacja Przedsiębiorców Polskich. Wśród sygnatariuszy dokumentu znalazły się organizacje zrzeszające franczyzobiorców, a także największe sieci handlowe i usługowe, które działają w modelu franczyzowym.
Według Kodeksu Dobrych Praktyk franczyza:
jest sposobem prowadzenia biznesu, którego istota polega na tym, że franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do korzystania z opracowanego i sprawdzonego w warunkach rynkowych sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, zwanego często systemem, w zamian za stosowne wynagrodzenie i zawsze z zastrzeżeniem, że działalność franczyzobiorcy prowadzona jest pod marką franczyzodawcy, ale na własny rachunek i ryzyko franczyzobiorcy jako niezależnego, samodzielnego przedsiębiorcy.
W dokumencie podkreślono, że franczyzowy model biznesowy zakłada działanie franczyzobiorcy pod marką franczyzodawcy, zgodnie z zasadami systemu franczyzowego. Franczyzobiorcy pracują na renomę franczyzodawcy, jednocześnie czerpiąc ze współpracy korzyści w postaci konsumentów ufających marce. Kodeks Dobrych Praktyk reguluje przede wszystkim kwestie związane z:
Kodeks Dobrych Praktyk podkreśla, że relacje pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą, którzy są samodzielnymi przedsiębiorcami, mają być kształtowane w ramach swobody działalności gospodarczej, określonej przez Prawo przedsiębiorców. Strony umowy franczyzy są więc odrębnymi podmiotami gospodarczymi, które działają pod wspólną marką.
Zarówno franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy oraz kandydaci na franczyzobiorców mają zakaz świadomego wprowadzania w błąd drugiej strony przez przekazywanie informacji niezgodnych z prawdą. Franczyzodawcy przed nawiązaniem współpracy mają obowiązek poinformować kandydatów na franczyzobiorców o okolicznościach dotyczących współpracy w ramach umowy franczyzy, uwzględniając warunki jej zawarcia i rozwiązania. Wszystkie informacje powinny mieć charakter poufny. Umowę franczyzy należy zawrzeć w formie pisemnej bądź dokumentowej. Dokument musi podlegać prawu polskiemu oraz jurysdykcji polskich sądów powszechnych albo polskich sądów arbitrażowych.
Treść Kodeksu Dobrych Praktyk dla franczyzobiorców można znaleźć na stronie: kodeksfranczyzy.org.pl.
Zdj. główne: StartupStockPhotos/pixabay.com