Ruch body neutrality, czyli kolejna walka z kultem ciała

Ruch body neutrality, czyli kolejna walka z kultem ciała
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Prawdopodobnie każdy ma momenty w swoim życiu, kiedy patrzy w lustro i nie jest zadowolony z tego, co widzi – swojego odbicia. 

W głowie odzywa się osądzający głos, a przed oczami pojawiają się porównania ze znakomitymi, wypracowanymi sylwetkami sportowców czy internetowych influencerów. Ruch body neutrality to kolejny nurt, po body positive, który stara się walczyć z surowym ocenianiem swojego wyglądu. Na czym polega?

Body neutrality – czym właściwie jest?

Body neutrality to podejście, które polega na tym, aby uciszyć głosy w swojej głowie, które negatywnie oceniają i krytykują wygląd: włosów, skóry, oczu, zębów, policzków, uszu czy talii.

Stosując się do body neutrality, trzeba powiedzieć sobie, że po prostu wygląda się, jak wygląda i nie ma w tym nic złego. Po prostu tak jest. Można to porównać do popularnego stwierdzenia w języku angielskim „it is what it is”. 

Praktykowanie takiego podejścia pozwala zrobić sobie przerwę od stałego oceniania swojego ciała, niezależnie od tego, czy jest one zasadne, czy nie. Uwalnia to pozytywną energię i wspomaga akceptację siebie. Gromadząc takie zasoby, łatwiej po prostu zaakceptować siebie lub wykonać w przyszłości krok w stronę zmiany.

Body neutrality i Body positive – jakie są różnice?

Body positive odnosi się do pozytywnego oceniania stanu swojego ciała niezależnie od tego, jak się prezentuje. Jest to duża różnica od neutralności, którą można przyrównać do braku wystawiania oceny, przechodzenia do normalności nad tym, jak się wygląda.

Z kolei body positive nie dopuszcza takiego myślenia. Zgodnie z tym podejściem Twoje ciało już jest idealne. Nie musisz z nim nic robić, żeby je zaakceptować. Przykładem takiego myślenia jest postawienie przed sobą lustra, spojrzenie w nie i wypowiedzenie słów „Podoba mi się to, jak wyglądam teraz. Nie czuję potrzeby, żeby coś zmieniać”.

Co jest lepsze: body neutrality czy body positive?

Nie brakuje zwolenników jednej i drugiej idei. Nie można jednak nie zauważyć, że podejście body positive niesie ze sobą pewne zagrożenia, związane z brakiem chęci zmian.

Ocenianie innych ludzi bez myśli o tym, żeby im pomóc, czy stosowanie takiego podejścia wobec samego siebie na pewno nie jest dobre. Jednak nie można patrzeć na świat przez różowe okulary i nie zwracać uwagi na negatywne zmiany zachodzące w ciele, które mają przełożenie zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Bez tego komfortowe życie z samym sobą nie jest możliwe.

Dlatego porównując body neutrality i positive, można dojść do wniosku, że lepszą opcją jest ta pierwsza. Zawiera w sobie akceptację ciała, ale jednocześnie nie zamyka drogi do poprawy poprzez bezwarunkowe przyzwolenie na swój wygląd. Chorobliwa otyłość powinna być traktowana właśnie jako choroba, a nie kwestia, którą można zamknąć w ramach samoakceptacji. 

Z tego powodu zarówno body positive, jak i neutrality to podejścia, które najlepiej praktykować w stosunku do części ciała, których nie da się w żaden sposób zmienić. Mowa tutaj o rzeczach warunkowanych genetycznie: szerokich biodrach, nieproporcjonalności ramion i rąk w stosunku do talii, rozmiarze i odchyleniu uszu, wielkości i kształcie nosa, profilu podbródka czy kolorze oczu. 

W takiej sytuacji warto popracować nad pozytywną oceną swojego ciała i spróbować dopatrzyć się w tych cechach uroku, a nie wad. Mając to na uwadze, zarówno body neutrality, jak i positive spełnią swoje zadanie, polepszając samopoczucie i uciszając oceniające wewnętrzne głosy.

Zdj. główne: Chris Jarvis/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Siedzący tryb życia – jak przeciwdziałać negatywnym skutkom dla zdrowia
W dzisiejszych czasach wiele osób prowadzi siedzący tryb życia, pracując przed komputerem przez wiele godzin dziennie. Niestety, taki styl życia może prowadzić do wielu negatywnych skutków dla zdrowia. W tym artykule omówimy, jakie problemy zdrowotne mogą wynikać z siedzącego trybu życia oraz jak możemy przeciwdziałać tym skutkom poprzez wprowadzenie zdrowych nawyków.
Sukces butelkomatów, czyli czego Polacy powinni się uczyć od Litwinów
Sukces butelkomatów, czyli czego Polacy powinni się uczyć od Litwinów
Po co składować w domu, kiedy można przetworzyć i dostać 10 centów za sztukę? Butelkomaty zmotywowały Litwinów do dbania o środowisko.
Ochrona praw konsumenta – Twoje prawa przy zakupach online i stacjonarnych
Ochrona praw konsumenta – Twoje prawa przy zakupach online i stacjonarnych
Ochrona praw konsumenta to ważna kwestia, którą każdy z nas powinien znać, zarówno podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. W tym artykule przedstawimy prawa konsumenta przy zakupach oraz sposoby, jak możemy skutecznie chronić swoje prawa.
Ostatnie wpisy