Jaki naprawdę jest polski konsument?

Jaki naprawdę jest polski konsument?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nie każdy polski konsument ma taki sam stosunek do zakupów. Coraz więcej Polaków stawia na jakość produktu niezależnie od jego ceny. Jakie są rodzaje polskich konsumentów?

Jakie są rodzaje polskich konsumentów?

W badaniu Monitor Promocji ASR Rynek i Opinia wyróżniono cztery typy polskich konsumentów:

Pasywni

Osoby z tej grupy bardzo rzadko kupują „na promocji”, ponieważ nie chcą kupować kota w worku. Rzadko porównują oferty przed zakupami. Tacy konsumenci bardzo często nie znają cen towarów i usług, z których aktualnie korzystają. Do tej grupy zaliczani są najczęściej mężczyźni i osoby poniżej 34 roku życia.

Racjonalni

Osoby z tej grupy bardzo chętnie korzystają z promocji, w których można kupić więcej za mniej np.: 3+1 lub 2+1 za 1gr. Racjonalni mają swoje ulubione produkty, które kupują. Poświęcają dużo czasu, aby porównać ceny przed zakupem. Nabywanie towarów lub usług w ramach okazji daje im bardzo dużo satysfakcji. W tej grupie znajdują się głównie:

  • kobiety,
  • mieszkańcy dużych miast,
  • osoby po 45 roku życia.

Łowcy promocji

Wyprzedaż w sklepie odzieżowym
(fot. Xiaolong Wong, źródło: unsplash.com)

Łowcy promocji to konsumenci, które chętnie korzystają z okazji i biorą udział w różnych konkursach prowadzonych przez sieci handlowe. Osoby z tej grupy robią zakupy pod wpływem impulsu, niezależnie od tego, czy towar jest im naprawdę potrzebny. Łowcy promocji to głównie:

  • kobiety,
  • osoby po 45 roku życia,
  • mieszkańcy średniej wielkości miast.

Minimaliści

Osoby z tej grupy korzystają z promocji bardzo rzadko. Minimaliści kupują ulubione towary niezależnie od ich ceny. Przed podpisaniem umowy na świadczenie usług porównują ceny u konkurencji. Na zakupach kierują się zasadą, że jeśli nie mają czegoś na liście, to tego nie kupują.

Najważniejsze trendy zakupowe polskich konsumentów w 2020 roku

Ekologia

Pandemia tylko pogłębiła ekologiczny trend wśród polskich konsumentów. Z początkiem 2020 roku bardzo modne stało się bycie eko-konsumentem, co przejawia się w kupowaniu produktów Eko i Bio.

Obecnie proekologiczne zachowania są widoczne w całym procesie zakupowym. Coraz więcej klientów przynosi do sklepów swoje własne wielorazowe siatki na warzywa i owoce.

Lokalne produkty

Konsumenci coraz częściej wybierają tylko lokalne produkty, wspierając tym samym regionalnych przedsiębiorców. Kupujący wybierają ich, ponieważ jest to dla nich tożsame z ekologią. Lokalne produkty stały się synonimem wysokiej jakości i dbania o środowisko.

Owoce na lokalnym targu
(fot. Shelley Pauls, źródło: unsplash.com)

Własne doświadczenia klientów

Konsumenci nie kupują tylko towarów, lecz także emocje, jakie wywołuje u nich marka. Produkty muszą być bardzo wysokiej jakości i odpowiadać na potrzeby klienta.

Wzrost e-commerce

Z powodu pandemii COVID-19 Polacy coraz więcej i chętniej kupują przez internet. Z badania przeprowadzonego przez ARC wynika, że polscy konsumenci w 2020 r. zaczęli częściej korzystać z wysyłki i sklepów internetowych.

Wpływ pandemii na polskiego konsumenta

Pandemia COVID-19 zmieniła polskich konsumentów. Obostrzenia i obawa o własne zdrowie spowodowała, że Polacy zaczęli bywać w sklepach rzadziej, co przyspiesza rozwój e-handlu. Zmieniła się również zwartość polskiego koszyka – coraz częściej kupowane są prozdrowotne produkty.

Kobieta w maseczce
(fot. engin akyurt, źródło: unsplash.com)

Polscy konsumenci podczas zakupów stali się bardzo ostrożni, skupiają się na podstawowych dobrach o długim terminie przydatności do spożycia, czyli takich jak:

  • olej,
  • kasza,
  • mąka,
  • ryż.

Według przeprowadzonych badań, w sklepach sprzedaje się coraz mniej dań gotowych, wafelków i batoników.

Firma badawcza Mintel opublikowała raport, z którego wynika, że polscy konsumenci kupują coraz więcej:

  • owoców,
  • warzyw,
  • jogurtów funkcjonalnych,
  • suplementów wspierających odporność.

Klienci wybierają produkty online

Polscy konsumenci chętniej i częściej kupują towar przez Internet. W wielu sklepach został wprowadzony dowóz zamówionych towarów. Coraz więcej polskich sieci handlowych korzysta z systemu „kliknij i odbierz” – czyli zamów i zapłać przez Internet, a następnie odbierz w sklepie, paczkomatach lub lodówkomatach.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak zachować spójność wizerunkową marki?
Jak zachować spójność wizerunkową marki?
Dowiedz się, czym jest spójność wizerunkowa marki oraz jak o nią zadbać w różnych działaniach.
Jakie działania firmy warto przenieść online?
Jakie działania firmy warto przenieść online?
Dzisiejszy świat funkcjonuje przede wszystkim online, dlatego należy iść z duchem czasu i przenieść do Internetu również swój biznes. Zobacz, jakie działania w firmie warto przenieść do Sieci.
Laserowa czy atramentowa – jaka drukarka jest lepsza do domu?
Laserowa czy atramentowa – jaka drukarka jest lepsza do domu?
Zastanawiasz się nad kupnem drukarki do domu, jednak nie wiesz, na jaki model się zdecydować? Podpowiadamy, czym różnią się od siebie drukarki laserowe i atramentowe oraz który model najlepiej sprawdzi się do domowego użytku.
Ostatnie wpisy