Podstawowe prawo konsumenta? Prawo do informacji. Co nam zapewnia?

Podstawowe prawo konsumenta? Prawo do informacji. Co nam zapewnia?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jednym z najważniejszych praw konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji, dzięki której można podjąć obiektywną decyzję o zakupie towarów i usług. Czym jest prawo do informacji? W jaki sposób może być naruszane?

Czym jest prawo konsumenta do informacji?

Prawo do informacji zapewnia konsumentowi ochronę jego ekonomicznych interesów. Nie może zostać wprowadzony w błąd przez nieuczciwą reklamę. Podstawowymi informacjami, do których każdy konsument powinien mieć wgląd przed nabyciem towaru lub usługi, są: cena, metoda użytkowania oraz cechy towaru lub usługi.

Ochrona konsumenta przed informacją naruszającą jego prywatność

Informacja handlowa (np. w postaci gazetek reklamowych) nie może naruszać prawa konsumenta do prywatności. Konsument nie może otrzymywać materiałów reklamowych, jeśli sobie tego nie życzy.

Przykład: Pan Kowalski nie zgadza się na wkładanie do jego skrzynki materiałów reklamowych. Z tego powodu umieścił na bramce odpowiednią tabliczkę. W takiej sytuacji osoba zajmująca się dystrybucją materiałów reklamowych nie ma prawa wrzucać reklam do jego skrzynki.

Naruszanie prywatności konsumenta w postaci wrzucania do skrzynki niechcianych ulotek reklamowych może skutkować wystąpieniem przez konsumenta do sądu o naruszenie dóbr osobistych (Kodeks cywilny art. 24). W takiej sytuacji konsument ma prawo do:

  • natychmiastowego usunięcia skutków naruszenia;
  • złożenia przez sprawców naruszeń stosownego oświadczenia w sądzie;
  • wymuszenia na sprawcy zaprzestania dalszych naruszeń.

Kodeks cywilny art. 24 przewiduje, że konsument ma prawo żądać zadośćuczynienia za każde naruszenie prywatności np. wrzucenie gazetek do skrzynki. Najczęściej w przypadku naruszenia prywatności konsumenta nie jest wyrządzana szkoda majątkowa.

Zakaz informacji wprowadzającej w błąd

Wprowadzanie klienta w błąd, czyli emitowanie i rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, jest naruszeniem podstawowego prawa konsumenta do informacji. Przez fałszywe informacje konsument nie jest w stanie podjąć obiektywnej decyzji o zakupie towaru lub usługi.

Polskie prawo zabrania stosowania reklam, które wprowadzają konsumenta w błąd. Reklama nie może w żaden sposób wpłynąć na decyzję klienta co do zakupu towaru lub usługi. Jeśli tak się stanie, to UOKiK może nałożyć na taką firmę dotkliwą karę.

Rodzaje reklam godzące w swobodę oceny i wyboru konsumenta:

  • reklama nierzeczowa – wyeksponowanie cech towaru lub usługi, które w żaden sposób nie powinny wpływać na ocenę oraz odwoływanie się do argumentów emocjonalnych (wywoływanie silnych emocji, np. gniewu, lęku);
  • reklama ukryta reklama z pozoru ma czysto informacyjny przekaz, lecz w zakamuflowany sposób przekazuje własną perswazję. Jest to reklama oddziaływająca na podświadomość;
  • wprowadzanie konsumenta w błąd znakowaniem żywności – na opakowaniu z używkami nie mogą być podawane wartości odżywcze produktu. Określa to Ustawa o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia z dnia 11 maja 2001 r. (Dz.U. z 2001 r., nr 63, poz. 634).

Zdj. główne: Giulia May/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
KFC z nowym sloganem. Zmianę wymusiła pandemia
KFC z nowym sloganem. Zmianę wymusiła pandemia
„Dobre, aż palce lizać”? Już nie. KFC zmienia swój sztandarowy slogan.
Higiena w biurze – jak o nią dbać?
Higiena w biurze – jak o nią dbać?
W Twojej firmie panuje wieczny bałagan? Te metody pozwolą Ci raz na zawsze nad nim zapanować.
Weź sobie ubranie. Zimowa inicjatywa dla potrzebujących
Weź sobie ubranie. Zimowa inicjatywa dla potrzebujących
Weź sobie ubranie. Przeczytaj o zimowej akcji dla osób potrzebujących.
Ostatnie wpisy