Nie każdy polski konsument ma taki sam stosunek do zakupów. Coraz więcej Polaków stawia na jakość produktu niezależnie od jego ceny. Jakie są rodzaje polskich konsumentów?
W badaniu Monitor Promocji ASR Rynek i Opinia wyróżniono cztery typy polskich konsumentów:
Osoby z tej grupy bardzo rzadko kupują „na promocji”, ponieważ nie chcą kupować kota w worku. Rzadko porównują oferty przed zakupami. Tacy konsumenci bardzo często nie znają cen towarów i usług, z których aktualnie korzystają. Do tej grupy zaliczani są najczęściej mężczyźni i osoby poniżej 34 roku życia.
Osoby z tej grupy bardzo chętnie korzystają z promocji, w których można kupić więcej za mniej np.: 3+1 lub 2+1 za 1gr. Racjonalni mają swoje ulubione produkty, które kupują. Poświęcają dużo czasu, aby porównać ceny przed zakupem. Nabywanie towarów lub usług w ramach okazji daje im bardzo dużo satysfakcji. W tej grupie znajdują się głównie:
Łowcy promocji to konsumenci, które chętnie korzystają z okazji i biorą udział w różnych konkursach prowadzonych przez sieci handlowe. Osoby z tej grupy robią zakupy pod wpływem impulsu, niezależnie od tego, czy towar jest im naprawdę potrzebny. Łowcy promocji to głównie:
Osoby z tej grupy korzystają z promocji bardzo rzadko. Minimaliści kupują ulubione towary niezależnie od ich ceny. Przed podpisaniem umowy na świadczenie usług porównują ceny u konkurencji. Na zakupach kierują się zasadą, że jeśli nie mają czegoś na liście, to tego nie kupują.
Pandemia tylko pogłębiła ekologiczny trend wśród polskich konsumentów. Z początkiem 2020 roku bardzo modne stało się bycie eko-konsumentem, co przejawia się w kupowaniu produktów Eko i Bio.
Obecnie proekologiczne zachowania są widoczne w całym procesie zakupowym. Coraz więcej klientów przynosi do sklepów swoje własne wielorazowe siatki na warzywa i owoce.
Konsumenci coraz częściej wybierają tylko lokalne produkty, wspierając tym samym regionalnych przedsiębiorców. Kupujący wybierają ich, ponieważ jest to dla nich tożsame z ekologią. Lokalne produkty stały się synonimem wysokiej jakości i dbania o środowisko.
Konsumenci nie kupują tylko towarów, lecz także emocje, jakie wywołuje u nich marka. Produkty muszą być bardzo wysokiej jakości i odpowiadać na potrzeby klienta.
Z powodu pandemii COVID-19 Polacy coraz więcej i chętniej kupują przez internet. Z badania przeprowadzonego przez ARC wynika, że polscy konsumenci w 2020 r. zaczęli częściej korzystać z wysyłki i sklepów internetowych.
Pandemia COVID-19 zmieniła polskich konsumentów. Obostrzenia i obawa o własne zdrowie spowodowała, że Polacy zaczęli bywać w sklepach rzadziej, co przyspiesza rozwój e-handlu. Zmieniła się również zwartość polskiego koszyka – coraz częściej kupowane są prozdrowotne produkty.
Polscy konsumenci podczas zakupów stali się bardzo ostrożni, skupiają się na podstawowych dobrach o długim terminie przydatności do spożycia, czyli takich jak:
Według przeprowadzonych badań, w sklepach sprzedaje się coraz mniej dań gotowych, wafelków i batoników.
Firma badawcza Mintel opublikowała raport, z którego wynika, że polscy konsumenci kupują coraz więcej:
Polscy konsumenci chętniej i częściej kupują towar przez Internet. W wielu sklepach został wprowadzony dowóz zamówionych towarów. Coraz więcej polskich sieci handlowych korzysta z systemu „kliknij i odbierz” – czyli zamów i zapłać przez Internet, a następnie odbierz w sklepie, paczkomatach lub lodówkomatach.