Jeśli nasz sprzęt jest objęty gwarancją, wszystkie jej warunki oraz terminy powinny zostać określone w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli takie informacje nie zostały zawarte, wtedy polegamy na zapisach Kodeksu Cywilnego.
Gwarancja jest tak naprawdę dobrą wolą producenta. Może nam jej w ogóle nie udzielić, może udzielić na czas kilku miesięcy, a jeśli informacja o długości gwarancji nie jest zawarta w dokumencie gwarancyjnym, wtedy według Kodeksu Cywilnego trwa ona dwa lata.
Według zapisu art. 580 Kodeksu Cywilnego „Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji”.
Zatem interpretując powyższy zapis, wszystkie informacje powinny zostać umieszczone w dokumencie gwarancyjnym, a jeśli taka informacja nie została zawarta, wtedy gwarant ma 14 dni na naprawdę sprzętu od momentu, kiedy uszkodzony towar został do niego dostarczony.
Co ciekawe, nie ma uregulowanych prawnie przepisów dotyczących sankcji w przypadku niedotrzymania terminu naprawy. W takiej sytuacji konsument oczywiście może domagać się odszkodowania, niestety tego typu sprawy mogą długo trwać oraz okazać się nieopłacalne ze względu na wysokie koszty rozprawy.
Jeśli nasz sprzęt został naprawiony przez gwaranta, wtedy jego obowiązkiem jest dostarczenie danej rzeczy (bądź przekazanie nowej) do miejsca, w którym dokonano zakupu, jednocześnie udzielając gwarancji. Jeśli przedmiot gwarancji po drodze ulegnie uszkodzeniu, odpowiedzialność wciąż spoczywa na udzielającym gwarancji.
Zdjęcie główne: Free-Photos/pixabay.com