Ecotrendy w sprzedaży online. Które firmy robią to dobrze?

Ecotrendy w sprzedaży online. Które firmy robią to dobrze?
Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Popyt na ekologiczne towary rośnie i raczej nie spadnie – coraz więcej ludzi martwi się o przyszłość planety. Etyczna konsumpcja i troska o środowisko to nie tylko trend, ale sposób na życie.

Bycie eko – dlaczego to konieczne?

Jednym z powodów rosnącej popularności ekotrendów w handlu jest przeważająca liczba przedstawicieli pokolenia Y i Z w grupie użytkowników sklepów internetowych. Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Deloitte 42% młodych ludzi z generacji Y i Z woli firmy, których towary i usługi przynoszą korzyści społeczeństwu lub środowisku.

Jednak nie tylko młodzi konsumenci troszczą się o środowisko. Dlatego działania CSR na rzecz środowiska i lokalnych społeczności są ważnym elementem budowania wizerunku marek na współczesnym rynku. Najczęściej obserwowane trendy e-commerce to ekologiczne opakowania i wysyłka, redukcja śladu węglowego, naturalne i lokalne produkty, inicjatywy i akcje prośrodowiskowe, a także wdrażanie rozwiązań zero waste.

Ekologiczne pakowanie

Coraz więcej sklepów internetowych standardowo pakuje przesyłkę w sposób ekologiczny. To znaczy, że nie wykorzystują wypełniaczy z tworzyw sztucznych, folii oraz zbędnych elementów. Zamiast tego stosują biodegradowalne tworzywa i kartony z makulatury, papier oraz tekturę falistą.

Najbardziej oczywistym przykładem jest papier lub karton z certyfikatem zrównoważonego rozwoju. Dobrze jeśli materiał zawiera surowce pochodzące z recyklingu i w pełni nadaje się do przetworzenia. 

Przykład z życia: Firma Noski Noski do pakowania wykorzystuje kartony i papierową taśmę z klejem ze skrobi. Westwing używa tektury i papierowych wypełniaczy z przetworzonych odpadów. Często sklepy otrzymujące dużo zwrotów wykorzystują przy wysyłce opakowania, których klient może użyć ponownie. Robią tak na przykład Answear.com czy Mohito.com.

Ciekawym przykładem jest inicjatywa firmy UPS, która we współpracy z TerraCycle stworzyła Loop, czyli usługę opakowania wielokrotnego użytku, z której mogą skorzystać sklepy. Zamówienie trafia do konsumenta w specjalnym opakowaniu, które jest potem od niego odbierane, czyszczone i ponownie wykorzystywane.

Ograniczenie emisji zanieczyszczeń

Kolejnym ważnym czynnikiem wysyłki jest wydajność transportu i ograniczenie emisji CO2. W tym celu przewoźnicy starają się zadbać o optymalizację trasy, a także promowanie korzystania z paczkomatów i punktów odbioru w sklepach – w ten sposób kurier nie objeżdża całego miasta. Bezpośredni wpływ na zmniejszenie emisji CO2 ma także wspieranie lokalnych biznesów. 

Przykłady z życia: Najpopularniejszym przykładem jest firma DHL, która w projekcie „Misja 2050” zapowiedziała ograniczenie emisji zanieczyszczeń powstających w procesach logistycznych do zera poprzez użycie rowerów i pojazdów elektrycznych.

W samochody elektryczne inwestuje także InPost. Jeśli chodzi o sklepy oferujące lokalne produkty spożywcze, to warto tu wspomnieć o takich portalach jak: lokalninaturalni.pl, ranozebrano.pl., lokalnyrolnik.pl.

Ekologiczne opakowania produktów

Szkodliwy dla środowiska plastik zastępowany jest najczęściej:

  • opakowaniami biodegradowalnymi, które nie są poddawane recyklingowi, ale ulegają naturalnemu rozkładowi. Najczęściej stosowane są do produktów, które i tak je ubrudzą lub zanieczyszczą;
  • opakowaniami nadającymi się do recyklingu, które podczas przetwarzania pozwalają wyodrębnić użyteczne komponenty wykorzystywane później do tworzenia nowych towarów i opakowań;
  • opakowaniami wielokrotnego użytku wykonanymi ze szkła, metalu, drewna, bambusa, a nawet tkanin.

Przykład z życia: Firma 4szpaki swoje produkty sprzedaje w szklanych słoiczkach z metalowymi nakrętkami, w papierowych saszetkach i z ekologicznymi etykietami. Firma Yope w swojej ofercie ma opakowania z opcją refill (czyli dolewki). Marka IOSSO w akcji #ZeroWasteByIossi zachęca klientów do oddawania do sklepów pośredników zużytych opakowań po swoich produktach. Na przykład w sklepie Cosibella.pl klient, który zwrócił opakowanie, otrzymuje 10% rabatu na kosmetyki IOSSI.

Ekologiczne produkty

Choć takie towary są droższe, to w parze z tym idzie zwykle lepsza jakość wykonania i skład. Obecnie rynek jest pełen różnorodnych ekoproduktów spożywczych, kosmetycznych, a nawet odzieżowych i wnętrzarskich – meble i akcesoria z przetworzonego plastiku lub drewna z odzysku, ubrania z organicznej wełny itd. Klienci chcą takich rozwiązań i oczekują ich w asortymencie sklepów internetowych.

Przykłady z życia: Your Kaya oferuje naturalne kosmetyki, także w wersji wege, oraz ekologiczne środki higieny intymnej, na przykład tampony z bawełny organicznej. Panda Wanda oferuje bogaty asortyment ekologicznych kosmetyków, środków do sprzątania, a także przydatnych akcesoriów, takich jak bambusowe przybory toaletowe i naczynia, bawełniane woreczki na żywność, notesy, zabawki czy świece sojowe.

Zero waste i less waste

Pięć zasad zero waste: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle and Rot, czyli odrzucać, zmniejszać, używać ponownie, recyklingować i kompostować. Ludzie powinni więc zrezygnować z niepotrzebnych rzeczy, niezbędne ograniczyć do minimum i ponownie wykorzystać wszystko, co jest możliwe. Reszta to recykling lub w skrajnych przypadkach kompostowanie.

Przykłady z życia: Firma Nubee wykorzystuje wadliwe materiały do szycia worków, w które pakuje płaszcze i swetry, oraz do tworzenia doniczek, które rozdaje klientom. Mniejsze odpady produkcyjne są przekazywane firmie, która przerabia je na paliwo alternatywne, a większe trafiają do fundacji Jaś i Małgosia na warsztaty dla dzieci. Drogeria Better Land promuje podejście zero waste – do pakowania przesyłek firma używa niepotrzebnych pudełek z hurtowni i innych sklepów.

Ekologiczny CSR

Budowaniu przyjaznego wizerunku marki sprzyjają akcje na rzecz środowiska i lokalnych społeczności. W modzie są sadzenie drzew, firmowe zbieranie śmieci, finansowanie ekologicznych kampanii edukacyjnych itd. W kwestii „zielonego” CSR sklepy są ograniczone jedynie swoją wyobraźnią i możliwościami finansowymi.

Przykłady z życia: Ubrania Nubee z linii Jusia Less Waste powstają z fragmentów wadliwych materiałów. Cały dochód ze sprzedaży przekazywany jest na Fundację Mare, która działa na rzecz ochrony ekosystemu Morza Bałtyckiego. Firma kosmetyczna Yves Rocher prowadzi własną fundację, która sadzi drzewa na całym świecie. Jedna kupiona butelka skoncentrowanego szamponu lub żelu to jedno posadzone drzewo.

Globalne ocieplenie, zanieczyszczenie środowiska, wyczerpanie zasobów naturalnych, wyginięcie rzadkich gatunków zwierząt i powszechne problemy zdrowotne u ludzi – wszystko to sprawia, że coraz więcej konsumentów po prostu oczekuje od sprzedawców działań na rzecz planety.

Zdj. główne: Guillaume de Germain/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak dbać o prawidłową postawę podczas pracy zdalnej?
Jak dbać o prawidłową postawę podczas pracy zdalnej?
Oprócz wielu zalet praca zdalna ma także ciemną stronę. Prowadzona bez dbałości postawę ciała może być przyczyną zmęczenia, bólów głowy i kręgosłupa. Jak ich uniknąć?
Czy w dobie internetu reklama outdoorowa ma sens?
Czy w dobie internetu reklama outdoorowa ma sens?
Szukasz sposobów na promocję marki, employer branding czy wyeksponowanie Twoich treści? Sprawdź, które formy reklamy zewnętrznej najlepiej się do tego sprawdzą.
Podstawowe prawo konsumenta? Prawo do informacji. Co nam zapewnia?
Podstawowe prawo konsumenta? Prawo do informacji. Co nam zapewnia?
Każdy z nas jest konsumentem, ale nie każdy wie, że ma prawo do rzetelnej informacji – sprawdź, na czym polega!
Ostatnie wpisy