Prawa konsumenta

Jakie prawa ma nadawca, a jakie odbiorca przesyłek?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
(fot. Mika Baumeister, źródło: unsplash.com)

Artykuł sponsorowany

W trakcie zakupu i podczas transportu przesyłek może dojść do mnóstwa komplikacji. Niektóre z nich nie są niczyją winą, a w innych przypadkach zawinił konsument lub sprzedawca. Warto wtedy wiedzieć, co należy robić.

Koszty dostawy

Zawsze musisz być jasno poinformowany o całkowitej cenie zakupu, w tym o kosztach dostawy i innych powiązanych kosztach. Sprzedawca może naliczyć inną cenę za dostawę towarów do innego kraju UE. Może to być uzasadnione, ponieważ opłaty pocztowe nie są takie same we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Przed zakupem towarów sprzedawca musi poinformować Cię, jakie opcje dostawy za granicę są dla Ciebie dostępne i ile one kosztują.

(fot. Christian Lue, źródło: unsplash.com)

Musisz wyrazić wyraźną zgodę na wszelkie dodatkowe koszty, na przykład jeśli sprzedawca chce zaoferować ekspresową dostawę lub opakowanie na prezent. Skorzystanie z zaznaczonego pola na stronie internetowej przedsiębiorcy nie oznacza takiej zgody i przysługuje Ci prawo do zwrotu każdej pobranej w ten sposób płatności.

Firmy oferujące usługi kurierskie i te zajmujące się doręczaniem przesyłek za granicę, muszą co roku przedstawiać swój publiczny cennik do publikacji w narzędziu unijnym. Możesz użyć tego narzędzia, aby sprawdzić usługi doręczania paczek, z których możesz skorzystać, wysyłając paczkę w UE. Narzędzie obsługuje tylko listy i paczki o wadze od 500 g do 5 kg.

Zawsze powinieneś sprawdzić ostateczną ofertę cenową u firmy kurierskiej, ponieważ ich dokładna cena może wymagać dokładnych informacji, takich jak wymiary lub waga paczki oraz kod pocztowy w kraju, do którego ją wysyłasz. 

Zniszczone dobra

(fot. CHUTTERSNAP, źródło: unsplash.com)

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wszelkie uszkodzenia towarów od momentu ich wysłania do momentu ich otrzymania. Dlatego, jeśli otrzymasz coś, co zamówiłeś, stwierdzisz, że Twoje towary są wadliwe lub nie działają tak, jak powinny, masz prawo poprosić o ich naprawę, wymianę lub, jeśli nie jest to możliwe, możesz poprosić o obniżenie ceny lub zwrot kosztów.

Pamiętaj, że zawsze masz minimum 2 lata gwarancji bez żadnych kosztów, niezależnie od tego, czy kupiłeś towar w prawdziwym sklepie, czy w innym miejscu, na przykład online, z katalogu lub telefonicznie. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca musi naprawić, wymienić, obniżyć cenę lub zwrócić Ci pieniądze, jeśli zakupiony towar okaże się wadliwy lub nie wygląda lub nie działa zgodnie z reklamą.

Jeśli kupiłeś produkt lub usługę online lub poza sklepem (telefonicznie, wysyłkowo, u sprzedawcy), masz również prawo do anulowania i zwrotu zamówienia w ciągu 14 dni, z dowolnego powodu i bez uzasadnienia.

Brak dostawy

(fot. feipeng yi, źródło: unsplash.com)

Jeśli nie otrzymasz towaru w ciągu 30 dni lub w uzgodnionym terminie, powinieneś przypomnieć sprzedawcy, dając mu dodatkowy, rozsądny termin na dostawę. Na przykład, jeśli sprzedawca poinformował Cię, że Twoja dostawa jest opóźniona o tydzień z powodu problemów z jego dostawcami, powinieneś rozważyć przyznanie mu tego dodatkowego tygodnia.

Jeśli sprzedawca nadal nie dostarczy towaru w przedłużonym terminie, masz prawo rozwiązać umowę i otrzymać zwrot kosztów tak szybko, jak to możliwe. Nie musisz dawać sprzedawcy dodatkowego czasu, jeśli odmówi dostawy lub jeśli uzgodniony termin dostawy jest niezbędny, na przykład, jeśli potrzebujesz towarów na określone wydarzenie, takie jak sukienka na wesele, o czym poinformowałeś przedsiębiorcę z góry.

Jak anulować zakup

(fot. Ben Robbins, źródło: unsplash.com)

Musisz powiedzieć przedsiębiorcy, że chcesz anulować zakup. Nie wystarczy samo odesłanie towaru. Przedsiębiorca musi przekazać Ci wzór formularza odstąpienia od umowy, którego możesz użyć, aby poinformować go o swojej decyzji, ale nie musisz go używać. Możesz poinformować sprzedawcę i jednocześnie odesłać swoje towary, na przykład dołączając pisemne oświadczenie o zwracanym towarze pocztą, wysyłając wiadomość e-mail lub wypełniając formularz zwrotu online na stronie przedsiębiorcy. Towar należy odesłać w ciągu 14 dni od poinformowania sprzedawcy.

Niektórzy sprzedawcy mogą nie pobierać opłat za zwrot towarów. Powinni jednak poinformować Cię z wyprzedzeniem (przed złożeniem zamówienia), czy będziesz musiał zapłacić, jeśli zdecydujesz się zwrócić zamówienie. Jeśli nie powiedzą Ci, że musisz zapłacić za swój zwrot, sprzedawca będzie musiał za to zapłacić. Nie musisz płacić żadnych innych opłat, o których nie zostałeś poinformowany.

W przypadku towarów wielkogabarytowych (takich jak duży sprzęt AGD lub meble) sprzedawca musi podać co najmniej szacunkowy koszt zwrotu zamówienia. Towary wielkogabarytowe zakupione poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład z katalogu lub od sprzedawcy w domu, i dostarczone natychmiast, muszą jednak zawsze zostać odebrane przez przedsiębiorcę na jego koszt.

Otrzymanie zwrotu pieniędzy

Sprzedawca musi zwrócić Ci pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania żądania anulowania zamówienia. Może być jednak tak, że zwrot pieniędzy zostanie opóźniony, jeśli druga strona nie otrzymała towarów lub dowodu ich zwrotu.

Zwrot kosztów musi obejmować wszelkie opłaty za wysyłkę zapłacone podczas dokonywania zakupu. Jednak sprzedawca może obciążyć Cię kosztami dostawy, jeśli wyraźnie zażądałeś niestandardowej dostawy (takiej jak dostawa ekspresowa).

Copywriter, który z zaciekawieniem śledzi newsy związane z contentem i aplikacjami. Student filologii polskiej, który lubi otaczać się użytecznymi przedmiotami. Wolny czas spędza na czytaniu książek filozoficzno-historycznych.
Bartosz Promiński
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Walka z fake promocjami, czyli zmiany w prawie konsumenckim

Zmiany w prawie konsumenckim zapowiedział Prezes UOKiK. Czego dokładnie możemy się spodziewać?
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jeśli chcesz odzyskać swoje pieniądze, nie rób tego! Błędy przy składaniu reklamacji

Kupiłeś wadliwy towar? Przeczytaj, jakich błędów unikać przy składaniu reklamacji.
Czytaj Więcej
Prawa konsumentaZdrowsze życie

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach diety

Wielu z nas kupuje suplementy diety, ale czy wiemy na ich temat wystarczająco dużo? Zobacz, co warto o nich wiedzieć!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *