Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Dla wielu z nas pandemia to odwołane plany, a co za tym idzie konieczność ubiegania się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet lub rezerwację.

Niestety, przedsiębiorcy nie zawsze są skłonni respektować prawa swoich konsumentów, szczególnie w pandemii. W związku z tym liczba skarg, które wpłynęły w 2020 roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, wzrosła o całe 60% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na co się skarżymy?

Tak znaczny wzrost nie powinien nikogo dziwić. Rok 2020 dla wielu osób oznaczał konieczność odwołania wycieczek, lotów, rezerwacji w hotelach, a nawet zrezygnowanie z imprez okolicznościowych.

W takiej sytuacji nie wszystkie firmy decydowały się na oddanie klientom zaliczek, często w zamian oferując vouchery do wykorzystania w innym czasie. Choć tego typu działania są zrozumiałą próbą zatrzymania klienta i jego gotówki, nie zawsze są zgodne z polskim i unijnym prawem konsumenckim.

Prawo mówi jasno, że w sytuacji takiej jak pandemia konsument ma prawo bezkosztowo odstąpić od umowy związanej z udziałem w imprezie turystycznej lub kulturowej. Oznacza to również, że klient może domagać się pełnego zwrotu kosztów od biura turystycznego organizującego wyjazd lub od organizatora koncertu, wystawy, festiwalu itd., jeśli wydarzenie nie odbyło się lub np. zostało przeniesione na termin bliżej nieznany.

Inaczej sytuacja ma się z hotelami i zakwaterowaniem, jednak w tej branży przedsiębiorcy częściej są otwarci na polubowne rozwiązanie sprawy.

Choć pandemia nie zawsze będzie stanowić przesłankę do rozwiązania umowy, to warto pamiętać, że w przypadku kwestii spornych jako konsumenci mamy prawo i możliwość skorzystania z pomocy ekspertów z ECK.

Zdjęcie główne: pixabay.com/athree23

Z zawodu tłumaczka i copywriterka, prywatnie właścicielka domowej dżungli i dwóch kanapowych tygrysów. Typ osoby, która z uwagą czyta etykiety i drobne druczki, nie tylko po to, żeby znaleźć w nich błędy językowe. Lubi po prostu wiedzieć, co je, co pije i co kupuje. Eko rozwiązania i trendy to jej żywioł, a gdyby mogła zamieszkałaby w lesie z dala od ludzi.
Klaudia Kostyra
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Czego wymaga Kodeks Dobrych Praktyk dla franczyzobiorców?

W 2021 roku przedstawiono Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Sprawdzamy, co dokładnie reguluje ten dokument.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jakie zapisy w umowie z konsumentem są nielegalne? Sprawdź!

Czego dotyczą niedozwolone klauzule w umowie z konsumentem? Sprawdzamy!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?

Dowiedz się, na przy których usługach można skorzystać z prawa reklamacji. Najważniejsze informacje znajdziesz u nas!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *