Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Dla wielu z nas pandemia to odwołane plany, a co za tym idzie konieczność ubiegania się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet lub rezerwację.

Niestety, przedsiębiorcy nie zawsze są skłonni respektować prawa swoich konsumentów, szczególnie w pandemii. W związku z tym liczba skarg, które wpłynęły w 2020 roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, wzrosła o całe 60% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na co się skarżymy?

Tak znaczny wzrost nie powinien nikogo dziwić. Rok 2020 dla wielu osób oznaczał konieczność odwołania wycieczek, lotów, rezerwacji w hotelach, a nawet zrezygnowanie z imprez okolicznościowych.

W takiej sytuacji nie wszystkie firmy decydowały się na oddanie klientom zaliczek, często w zamian oferując vouchery do wykorzystania w innym czasie. Choć tego typu działania są zrozumiałą próbą zatrzymania klienta i jego gotówki, nie zawsze są zgodne z polskim i unijnym prawem konsumenckim.

Prawo mówi jasno, że w sytuacji takiej jak pandemia konsument ma prawo bezkosztowo odstąpić od umowy związanej z udziałem w imprezie turystycznej lub kulturowej. Oznacza to również, że klient może domagać się pełnego zwrotu kosztów od biura turystycznego organizującego wyjazd lub od organizatora koncertu, wystawy, festiwalu itd., jeśli wydarzenie nie odbyło się lub np. zostało przeniesione na termin bliżej nieznany.

Inaczej sytuacja ma się z hotelami i zakwaterowaniem, jednak w tej branży przedsiębiorcy częściej są otwarci na polubowne rozwiązanie sprawy.

Choć pandemia nie zawsze będzie stanowić przesłankę do rozwiązania umowy, to warto pamiętać, że w przypadku kwestii spornych jako konsumenci mamy prawo i możliwość skorzystania z pomocy ekspertów z ECK.

Zdjęcie główne: pixabay.com/athree23

Z zawodu tłumaczka i copywriterka, prywatnie właścicielka domowej dżungli i dwóch kanapowych tygrysów. Typ osoby, która z uwagą czyta etykiety i drobne druczki, nie tylko po to, żeby znaleźć w nich błędy językowe. Lubi po prostu wiedzieć, co je, co pije i co kupuje. Eko rozwiązania i trendy to jej żywioł, a gdyby mogła zamieszkałaby w lesie z dala od ludzi.
Prawa konsumenta
Ochrona praw konsumenta - Twoje prawa przy zakupach online i stacjonarnych
Ochrona praw konsumenta to ważna kwestia, którą każdy z nas powinien znać, zarówno podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. W tym artykule przedstawimy prawa konsumenta przy zakupach oraz sposoby, jak możemy skutecznie chronić swoje prawa.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta
Czego wymaga Kodeks Dobrych Praktyk dla franczyzobiorców?
W 2021 roku przedstawiono Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Sprawdzamy, co dokładnie reguluje ten dokument.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta
Najważniejsze informacje o ochronie dóbr osobistych
Szukasz informacji na temat naruszania dóbr osobistych? Sprawdź, czym są i do kogo zgłosić się po pomoc, jeżeli jesteś poszkodowany.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *