Artykuł sponsorowany
Kampania reklamowa to jeden z podstawowych elementów pojawiających się w strategiach marketingowych. Podpowiadamy, co brać pod uwagę podczas planowania takiej kampanii, aby przyniosła ona zamierzone skutki.
Celem kampanii reklamowej są głównie wyniki sprzedażowe, ale może także przynieść pozytywne skutki w kontekście wizerunkowym. Dobra kampania może więc mieć ogromny wpływ. Dlatego też podpowiadamy, co koniecznie trzeba brać pod uwagę podczas planowania.
Najważniejszym elementem planowania jakiejkolwiek kampanii, zarówno marketingowej, jak i wizerunkowej, jest jasne i konkretne określenie grupy docelowej. Pamiętaj, że działania skierowane do wszystkich, są tak naprawdę skierowane do nikogo. Nie warto więc przyjmować takiej postawy, ponieważ po pierwsze nie da się zadowolić i przypaść do gustu każdemu, a po drugie wynik będą po prostu słabe. Jak więc skutecznie określić grupę docelową kampanii? Zacznij od stworzenia portretu swojego przeciętnego klienta. Zastanów się jak on lub ona jest, co lubi, jakimi wartościami się kieruje i czego oczekuje, ile ma lat, ile zarabia i gdzie pracuje… stwórz człowieka/potencjalnego klienta od podstaw. Pomyśl, w jakich grupach pojawiają się takie osoby, w jakim środowisku taki klient może się obracać i do takiej właśnie grupy celuj swój przekaz. Jest to najważniejszy etap planowania kampanii reklamowej, ponieważ to na jego podstawie będziesz podejmować następne kroki.
Koniecznie zastanów się także, jaki jest cel Twojej kampanii. Czy będzie to zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, a może wyższe wyniki sprzedażowe? Określ cel konkretnie, na przykład zakładając, że chcesz uzyskać 20% więcej wzmianek o Twojej marce w Internecie. Takie jasno sprecyzowane już na samym cele pomagają dobrać odpowiednie narzędzia oraz określić czas trwania i budżet kampanii.
Znając już grupę docelową, do której skierowana będzie Twoja kampania oraz mając jasno określone cele, możesz przejść do wyboru kanałów komunikacyjnych. Do konkretnych przekazów pasują konkretne kanały i narzędzia. Nie da się więc jasno określić, że na przykład billboardy są lepsze niż posty na social mediach lub na odwrót, ponieważ wszystko skuteczność jednego i drugiego zależy w największej mierze od tego, jak popularne i zauważalne są one wśród Twojej grupy docelowej.
Niezwykle ważnym elementem planowania kampanii jest także określenie budżetu. Pamiętaj, że potrzebujesz materiałów do kampanii, miejsca w różnych kanałach komunikacji, ewentualnego doradztwa oraz monitoringu kampanii i wiele innych elementów, które w zależności od obranej strategii będą się nieco różnić. Jedyne co w (prawie) każdej kampanii pozostaje takie samo, jest fakt, że wszystkie te rzeczy kosztują. Podlicz więc wszystkie elementy, które muszą zostać opłacone i załóż rezerwę. Pamiętaj, że w przypadku kampanii, czy realizacji jakiegokolwiek projektu, palny i założenia często są korygowane przez rzeczywistość. Rezerwa finansowa spełni więc rolę miękkiej poduszki amortyzującej potknięcia.
Kiedy określisz już te wszystkie najważniejsze elementy składowe kampanii reklamowej, warto jest także stworzyć jej ramowy plan. Zawrzyj w nim punkt po punkcie wszystkie szczegóły kampanii oraz kiedy konkretne elementy mają być zrealizowanie. Pomoże Ci to w sprecyzowaniu deadlinów i określeniu zadań do wykonania tydzień po tygodniu, a nawet dzień po dniu. Świetnym narzędziem do tego będzie tablica kanban, czyli dość popularny system metody zwinnego zarządzania projektami.
Zdjęcie główne: Dominika Roseclay/pexels.com