Działania CSREkonewsy

Słomka z fusów kawy?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Zdjęcie główne artykułu: źródło: pexels.com

O biodegradowalnych opakowaniach czy o ekologicznych słomkach słyszał już każdy, ale słomka z fusów kawy? Tak, to możliwe. Starbucks Polska rozpoczął prace nad możliwością ich stworzenia.

W kierunku idei zero waste

Nie wyrzucaj! Daj drugie życie! Kompostuj! Ograniczaj! – te hasła coraz częściej można spotkać w mediach społecznościowych. Zero waste to podejście, które polega na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli mówiąc prosto – używa się ponownie zasobów, zamiast tworzyć kolejne odpady.

Coraz więcej firm oraz wielkich koncernów wprowadza ekologiczne rozwiązania, a także promuje ideę „zero odpadów, zero marnowania” wśród społeczeństwa.

Już ponad rok temu McDonald’s Polska wprowadził papierowe słomki, które są alternatywą dla wcześniejszych, plastikowych. Papierowe słomki są w stu procentach biodegradowalne i nadają się do recyklingu. Wykonane z papieru certyfikowanego przez PEFC.

Słomki z fusów kawy

Teraz Starbucks pracuje nad słomkami z fusów kawy z ich firmowych kawiarni. Słomki te mają być alternatywą dla tych nieekologicznych plastikowych, których tysiące dziennie trafiają do śmietnika, a co gorsza – również do mórz i oceanów. W związku z tym Starbucks nawiązał współpracę z polskim startup’em EcoBean wywodzącym się z Politechniki Warszawskiej.

EcoBean posiada już doświadczenie z surowcem jakim są fusy z kawy. Startup produkuje już między innymi brykiet z fusów. Teraz firma dostarczy do wybranych warszawskich kawiarni Starbucks specjalne pojemniki na odpady ( w tym przypadku mowa o fusach z kawy) – tak zwane EcoBoxy. Na początku fusy z kawy mają być dostarczane z 22 warszawskich kawiarni Starbucks.

„Jesteśmy podekscytowani współpracą z tak dużą firmą jak Starbucks. Nasz projekt to 100% zero waste. Zużyte fusy po kawie pakowane są do tzw. EcoBoxów. Gdy te są w pełni napełnione, zostają odebrane i trafiają do naszego zakładu. Tam zostaną przetworzone i uformowane w praktyczne słomki, które po wykorzystaniu trafiają do nas ponownie, aby dostać nowe życie. To idealne rozwiązanie, niosące same korzyści dla środowiska” – tłumaczy Marcin Koziorowski, CEO w EcoBean.

„Wierzymy, że badania EcoBean już wkrótce odbiją się echem w całej branży gastronomicznej. Od początku wspieramy projekt i obecnie przechodzimy do kolejnego etapu, czyli fazy testów, w której nasze kawiarnie będą oddawały do EcoBean kawowe fusy, z których mają być wytwarzane słomki i inne przedmioty przyjazne środowisku.” – dodaje Katarzyna Pijanowska, marketing manager w Starbucks Polska

To pierwsza tego typu inicjatywa na rynku kawiarnianym w Polsce. Słomki z fusów po kawie wyprodukowane przez EcoBean mają spełniać wymagania europejskiej dyrektywy „plastikowej”. To kolejny krok Starbucks na drodze do osiągnięcia globalnego celu, którym jest ograniczenie liczby odpadów i emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2030 roku.

Starbucks i odpowiedzialny biznes

Od dawna Starbucks Polska promuje zrównoważony rozwój, a także odpowiedzialny biznes. Od ponad 10 lat goście kawiarni Starbucks w Polsce mogą liczyć m.in. na zniżkę za zakup dowolnego napoju we własnym kubku.

Rok temu Starbucks wyszedł z inicjatywą pod hasłem „Zabierz fusy do domu”. Wtedy to oferował swoim klientom i gościom za darmo zużyte fusy, którym można dać drugie życie, np jako kawowy peeling do ciała lub jako ekologiczny środek do czyszczenia domu. Akcja stała się bardzo popularna i uświadomiła wielu konsumentom jak kreatywnie można ponownie wykorzystać fusy z kawy.

Dodatkowo Starbucks Polska nawiązał współpracę z Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie i jako jedna z lokalnych kawiarni przekazał swoje fusy po kawie, które służą do posypywania śliskich alejek w parkach i chodników – jako alternatywa dla piasku i soli drogowej.

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku zarządzanie informacją w nowych mediach. Rosnąca liczba użytkowników na portalu to jej motor napędowy do działania. Rozwijające się media społecznościowe, jakościowy content marketing oraz zagadnienia związane z influencer marketingiem niejednokrotnie spędzają jej sen z powiek. Stara się przemycać do swojego życia codziennego coraz to nowsze ekologiczne przyzwyczajenia, np. poprzez powtórne wykorzystanie fusów z kawy czy nadanie drugiego życia szklanym pojemnikom po kosmetykach.
Karolina Jakubiec
Polecane artykuły
Działania CSR

Prośrodowiskowe opakowania od Upfield

Upfield Polska stawia na ekologiczne opakowania. Pojemnik po margarynie można wykorzystać np. do przechowywania żywności.
Czytaj Więcej
Działania CSR

Jak polskie przedsiębiorstwa dbają o zasoby wody?

Światowy Dzień Wody ma na celu uświadamianie jak ważne jest oszczędzanie wody. Jak polskie marki dbają o nią?
Czytaj Więcej
EkonewsyZdrowsze życie

Coca-Cola z papierowej butelki? Nowy pomysł marki

Gigantyczny koncern zaskakuje. Przeczytaj o nowym pomyśle marki, czyli Coca-Coli z papierowej butelki!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *