Działania CSREkonewsy

Słomka z fusów kawy?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Zdjęcie główne artykułu: źródło: pexels.com

O biodegradowalnych opakowaniach czy o ekologicznych słomkach słyszał już każdy, ale słomka z fusów kawy? Tak, to możliwe. Starbucks Polska rozpoczął prace nad możliwością ich stworzenia.

W kierunku idei zero waste

Nie wyrzucaj! Daj drugie życie! Kompostuj! Ograniczaj! – te hasła coraz częściej można spotkać w mediach społecznościowych. Zero waste to podejście, które polega na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli mówiąc prosto – używa się ponownie zasobów, zamiast tworzyć kolejne odpady.

Coraz więcej firm oraz wielkich koncernów wprowadza ekologiczne rozwiązania, a także promuje ideę „zero odpadów, zero marnowania” wśród społeczeństwa.

Już ponad rok temu McDonald’s Polska wprowadził papierowe słomki, które są alternatywą dla wcześniejszych, plastikowych. Papierowe słomki są w stu procentach biodegradowalne i nadają się do recyklingu. Wykonane z papieru certyfikowanego przez PEFC.

Słomki z fusów kawy

Teraz Starbucks pracuje nad słomkami z fusów kawy z ich firmowych kawiarni. Słomki te mają być alternatywą dla tych nieekologicznych plastikowych, których tysiące dziennie trafiają do śmietnika, a co gorsza – również do mórz i oceanów. W związku z tym Starbucks nawiązał współpracę z polskim startup’em EcoBean wywodzącym się z Politechniki Warszawskiej.

EcoBean posiada już doświadczenie z surowcem jakim są fusy z kawy. Startup produkuje już między innymi brykiet z fusów. Teraz firma dostarczy do wybranych warszawskich kawiarni Starbucks specjalne pojemniki na odpady ( w tym przypadku mowa o fusach z kawy) – tak zwane EcoBoxy. Na początku fusy z kawy mają być dostarczane z 22 warszawskich kawiarni Starbucks.

„Jesteśmy podekscytowani współpracą z tak dużą firmą jak Starbucks. Nasz projekt to 100% zero waste. Zużyte fusy po kawie pakowane są do tzw. EcoBoxów. Gdy te są w pełni napełnione, zostają odebrane i trafiają do naszego zakładu. Tam zostaną przetworzone i uformowane w praktyczne słomki, które po wykorzystaniu trafiają do nas ponownie, aby dostać nowe życie. To idealne rozwiązanie, niosące same korzyści dla środowiska” – tłumaczy Marcin Koziorowski, CEO w EcoBean.

„Wierzymy, że badania EcoBean już wkrótce odbiją się echem w całej branży gastronomicznej. Od początku wspieramy projekt i obecnie przechodzimy do kolejnego etapu, czyli fazy testów, w której nasze kawiarnie będą oddawały do EcoBean kawowe fusy, z których mają być wytwarzane słomki i inne przedmioty przyjazne środowisku.” – dodaje Katarzyna Pijanowska, marketing manager w Starbucks Polska

To pierwsza tego typu inicjatywa na rynku kawiarnianym w Polsce. Słomki z fusów po kawie wyprodukowane przez EcoBean mają spełniać wymagania europejskiej dyrektywy „plastikowej”. To kolejny krok Starbucks na drodze do osiągnięcia globalnego celu, którym jest ograniczenie liczby odpadów i emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2030 roku.

Starbucks i odpowiedzialny biznes

Od dawna Starbucks Polska promuje zrównoważony rozwój, a także odpowiedzialny biznes. Od ponad 10 lat goście kawiarni Starbucks w Polsce mogą liczyć m.in. na zniżkę za zakup dowolnego napoju we własnym kubku.

Rok temu Starbucks wyszedł z inicjatywą pod hasłem „Zabierz fusy do domu”. Wtedy to oferował swoim klientom i gościom za darmo zużyte fusy, którym można dać drugie życie, np jako kawowy peeling do ciała lub jako ekologiczny środek do czyszczenia domu. Akcja stała się bardzo popularna i uświadomiła wielu konsumentom jak kreatywnie można ponownie wykorzystać fusy z kawy.

Dodatkowo Starbucks Polska nawiązał współpracę z Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie i jako jedna z lokalnych kawiarni przekazał swoje fusy po kawie, które służą do posypywania śliskich alejek w parkach i chodników – jako alternatywa dla piasku i soli drogowej.

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku zarządzanie informacją w nowych mediach. Rosnąca liczba użytkowników na portalu to jej motor napędowy do działania. Rozwijające się media społecznościowe, jakościowy content marketing oraz zagadnienia związane z influencer marketingiem niejednokrotnie spędzają jej sen z powiek. Stara się przemycać do swojego życia codziennego coraz to nowsze ekologiczne przyzwyczajenia, np. poprzez powtórne wykorzystanie fusów z kawy czy nadanie drugiego życia szklanym pojemnikom po kosmetykach.
Karolina Jakubiec
Polecane artykuły
Działania CSR

Wyjątkowy sklep z kosmetykami na stłuczenia. O co chodzi?

Dowiedz się, na czym polega inicjatywa „Rumianki i bratki” i jak fikcyjny sklep pomaga ofiarom przemocy.
Czytaj Więcej
Działania CSR

Co ze zużytymi maseczkami? Naukowcy mają kilka ciekawych pomysłów

Jednorazowe maseczki zalewają świat. Oto jak firmy i naukowcy szukają dla nich zastosowania.
Czytaj Więcej
Działania CSR

Jak być eko?

Jakie działania prośrodowiskowe warto podjąć w codziennym życiu? Przekonaj się, że bycie eko nie jest trudne.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *