Działania CSR

Seksowne zakupy. Skandal we włoskiej telewizji RAI

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
(fot. Pier Marco Tacca / Getty Images Entertainment / Getty Images)

Na publicznym kanale Rai 2, podczas programu Detto Fatto, został wyemitowany dydaktyczny tutorial dla kobiet o doniosłym tytule: „Jak seksownie robić zakupy?”. Na reakcję internetowej społeczności nie trzeba było długo czkeać.

Fabrizio Salini, szef RAI, stwierdził, że program był przykładem utrwalania seksistowskich stereotypów i zawiesił go do odwołania, zaś czołowy dziennik La Stampa zwrócił uwagę, że epizod programu przypominał Włochy w latach 50. i zawiera w sobie „każdy seksistowski stereotyp, jaki można sobie wyobrazić – cofa Włochy o 70 lat i słusznie wywołał burzę w mediach społecznościowych”.

Przedmiotem jestem

Tutorial został poprowadzony przez balerinę i nauczycielkę tańca na rurze – Emily Angelillo, a głównym celem odcinka było doradzenie, jak wyglądać zmysłowo w supermarkecie.

Angelillo, ubrana w skórzane mini szorty i obcasy, ochoczo demonstrowała, jak kusząco chodzić, pchając wózek na zakupy i jak sięgać po paczkę chipsów na wysokiej półce, jednocześnie żwawo unosząc nogę dla dodatkowej intrygi. Angelillo zobrazowała również, jak w „niewulgarny” sposób podnieść produkt z podłogi, jeśli ktoś go przypadkowo upuści.

Oburzenie z powodu odcinka zostało wzmocnione przez datę jego emisji, wypadającą w przededniu Międzynarodowego Dnia Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet. Niektórzy widzowie byli tak zszokowani, że początkowo myśleli, że odcinek jest parodią. Ministrowie zażądali śledztwa, aby dowiedzieć się, dlaczego został on wyemitowany w telewizji publicznej.

Sprawę skomentowała także na swoim Twitterze włoska minister rolnictwa, Teresa Bellanova

„Jak długo musimy mówić o kobietach w fałszywy, stereotypowy sposób, ze szpilkami, seksownymi ruchami, zawsze perfekcyjnymi, czy to grają syreny, czy czarownice?”

Dziedzictwo Berlusconiego

(fot. Dan Kitwood / Getty Images News / Getty Images)

Kultura celebrowania tancerek i gwiazdek umilających widzom czas skąpym ubraniem i radosno-milczącym obliczem, potocznie nazywanych velinami, rozkwitła, gdy Silvio Berlusconi był u władzy we Włoszech przez cztery kadencje w latach 1994–2011. Postać veliny była tak popularna, że młode dziewczyny traktowały ją jako wzór i szybką trampolinę do świata show-biznesu.

Zanim Berlusconi trafił do polityki, był znanym biznesmenem, twórcą imperium medialnego Mediaset, w którym krzewił seksizm oraz uprzedmiotowienie kobiet. Około 80% Włochów otrzymuje większość informacji od Rai i Mediaset, które są kontrolowane przez klan Berlusconich, a były premier jest w dalszym ciągu ich głównym udziałowcem.

Berlusconi zasłynął z podziemnych imprez bunga-bunga, pełnych młodych dziewczyn specjalnie rekrutowanych na te wydarzenia, seksistowskich żartów, których wolę tutaj nie cytować, oraz nominacji pięknych kobiet na stanowiska polityczne – jedna z jego byłych podwładnych, zrekrutowana jako velina, to Mara Carfagna, minister do spraw… równości płci. Cóż za niefortunność.

Zmiany we włoskim społeczeństwie

Odkąd Berlusconi zrezygnował z władzy w 2011 r., po licznych doniesieniach o skandalach, sytuacja nieco się uspokoiła. Mimo wszystko, pozycja kobiet we Włoszech nadal pozostawia wiele do życzenia.

(fot. Nick Fewings, źródło: unsplash.com)

Więcej kobiet niż mężczyzn kończy studia, ale tylko jedna na dwie ma dobrze płatną pracę. Kobiety zarabiają bowiem 16,8% mniej niż ich koledzy po fachu. Jedna na cztery odchodzi z pracy po porodzie; na 100 dzieci tylko 10 znajduje miejsce w żłobku, a mniej niż 5 na 100 w przedszkolu publicznym.

Kobiety stanowią zaledwie 21% ministrów w rządzie i mniej niż 20% posłów w parlamencie. W spółkach publicznych tylko 6,8% członków zarządu to kobiety, a zaledwie 3,8% z nich pełni funkcję prezesów. Kobiety profesorowie mają o połowę mniej szans niż koledzy płci męskiej na to, by dostać etat na włoskim uniwersytecie, a – według badań Eurostatu – kobiety we Włoszech mają o połowę mniejszą szansę na to, aby zostać ustawodawcami, menadżerami i przedsiębiorcami.

Incydent w Detto Fatto był zatem tylko kuriozalnym, ale jednak, papierkiem lakmusowym sytuacji kobiet we Włoszech. W umysłach wielu mężczyzn zarządzających mediami dalej rozgrywa się sodomistyczna bunga-bunga, ale na całe szczęście problem jest dostrzegany oraz nagłaśniany, a feminizm przestaje być traktowany jako marginalny problem.

Ciekawa świata studentka reżyserii dźwięku. Nie zadawala się informacjami „przez dziurkę od klucza”, dlatego zawsze drąży każdą kwestię i – jeśli to możliwe – podróżuje. Gdy to niemożliwe, relaksuje się, piekąc ciasta.
Avatar
Polecane artykuły
Działania CSR

Ekologiczne opakowania - z czego powstają w XXI wieku?

Obecnie coraz więcej ludzi zwraca uwagę na kwestie związane z ekologią. Zobacz, dlaczego warto postawić na przyjazne dla środowiska opakowania.
Czytaj Więcej
Działania CSR

Czy reklama firmy może być eko?

Chcesz, aby Twoja firma zdobywała więcej klientów oraz funkcjonowała w sposób ekologiczny? Sprawdź, jakie są sposoby na promocję swojej działalności z pełnym poszanowaniem dla środowiska naturalnego.
Czytaj Więcej
Działania CSREkonewsy

Lenor w papierowym opakowaniu?

Koncern Procter & Gamble dąży do eliminacji plastiku, dlatego wkrótce możemy kupić płyn Lenor w papierowym opakowaniu.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *