Działania CSR

Austriacki pomysł na polskim gruncie: pierwszy sklep socjalny powstał w Katowicach

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wielkie otwarcie odbyło się w połowie grudnia 2020 roku w Katowicach. Zakupy w sklepie socjalnym mogą zrobić osoby, które mają małe dochody. Pomysł wkrótce rozwinął się w sieć.

Austriacki pomysł wcielony w Polsce

W Wiedniu socjalne sklepy istnieją już ponad 30 lat. W Polsce pierwszy taki sklep został otwarty 10 grudnia 2020 z inicjatywy Fundacji Wolne Miejsca oraz prezydenta miasta i radnych Katowic.

Prezes Fundacji Wolne Miejsca na otwarciu pierwszego w Polsce sklepu socjalnego Spichlerz stwierdził, że w każdym mieście, które zaprosi Fundację do współpracy, powstanie taki punkt. Drugi Spichlerz powstał w Warszawie a plany na otwarcie sklepów socjalnych są też w:

  • Tarnowie,
  • Łodzi,
  • Lublinie.

W każdym mieście, w którym powstanie sklep socjalny, niezbędna jest współpraca Fundacji Wolne Miejsca z władzami i organizacjami pozarządowymi, które zajmują się pomocą najuboższym.

Spichlerz – pomoc niematerialna dla najuboższych

Spichlerz jest miejscem, w którym zgodnie z filozofią zero waste najubożsi mogą zakupić żywność z krótką datą przydatności do spożycia. Producenci sprzedają takie produkty dużo taniej, dzięki czemu najubożsi mogą je zakupić w atrakcyjnych cenach.

Prezes Fundacji Wolne Miejsca Mikołaj Rykowski uważa, że zakupy można robić w odpowiedzialny sposób. Dlatego Fundacja skupuje od producentów towary, które mają krótki termin ważności.

Krótka data, czyli taniej

Ceny w Spichlerzu są bardzo atrakcyjne i nie przekraczają 50% ceny rynkowej, a więc na przykład: 

  • opakowanie ryżu w woreczkach za 1 zł, 
  • musztarda za 1,5 zł. 

Dzięki temu najubożsi mogą zakupić produkty żywnościowe i chemiczne w niskich cenach. Sklep cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców, którzy są zachwyceni cenami.

Kto może robić zakupy w Spichlerzu?

Spichlerz nie jest sklepem dla wszystkich. Główną ideą sklepów socjalnych jest pomoc najuboższym w wyjściu z biedy. Dlatego mogą w nim robić zakupy tylko osoby, których dochód nie przekracza:

  • 1456 zł – w przypadku osoby samotnie gospodarującej;
  • 1056 zł w przeliczeniu na każdego członka rodziny;
  • seniorzy powyżej 75. roku życia.

Najubożsi mogą zrobić zakupy w Spichlerzu na podstawie zaświadczenia wydanego przez MOPS. Prezes Fundacji zapewnia, że zaświadczenie to weryfikowane jest bardzo dyskretnie, aby takie osoby nie poczuły się stygmatyzowane.

Osoby, które są uprawnione do zrobienia zakupów w sklepie socjalnym, mogą je zrobić tylko raz dziennie i to do kwoty 100 zł – ze względu na niskie ceny w sklepie. Prezes w swoich wypowiedziach zapewnia, że za tą kwotę można zaopatrzyć się w Spichlerzu w niezbędne rzeczy.

Pomoc Seniorom

W dobie pandemii Fundacja Wolne Miejsce zadbała o seniorów. Każdy senior w potrzebie może zadzwonić pod (32) 251-69-00 w godzinach od 7.30 do 15.00 i poprosić o pomoc w zrobieniu zakupów w sklepie socjalnym.

Zmiany w Spichlerzu

Po miesiącu swojej działalności Spichlerz wprowadził zmiany, takie jak:

  • zmiana kryterium dochodowego dla emerytów z 1400 zł na 1600 zł netto;
  • osoby, zarabiające około 1750 zł netto również mogą otrzymać kartę do Spichlerza;
  • wydłużenie czasu pracy:
    • od 9 do 15.00,
    • w co drugą sobotę.

Spichlerz Cafe

Spichlerz Cafe ze względu na pandemię nie mógł zostać otwarty w tym samym czasie, co sklep, jednak opóźnienie otwarcia (które odbyło się dopiero w 2021 roku) nie przeszkodziło akcji w dotarciu do swoich odbiorców. Prezes Fundacji zapewnia, że jest to miejsce, w którym przy kawie i ciastku każdy będzie mógł liczyć na wsparcie.

Zdj. główne: Lucrezia Carnelos/unsplash.com

Ekologiczna humanistka, dla której ważna jest jakość kupowanych produktów – na co dzień stara się wybierać te, które mają jak najmniej sztucznych dodatków. Mieszka w małym miasteczku, żyje zgodnie z filozofią slow life i slow fashion.
Brygida König
Polecane artykuły
Działania CSR

Okres wolny od pracy? PLNY LALA z myślą o kobiecych dniach

Płatny dzień wolny na najgorszy dzień okresu – PLNY LALA zachęca inne firmy do przyłączenia się.
Czytaj Więcej
Działania CSR

UNICEF w hiszpańskiej kampanii zwraca uwagę na kwestię karmienia piersią w miejscu publicznym

Awantura o karmienie piersią. Czy kobiety powinny to robić w miejscach publicznych?
Czytaj Więcej
Działania CSR

Kolor okresowy. Pantone i Intimina łamią miesiączkowe tabu

Pantone i INTIMINA łamią tabu miesiączkowe. Sprawdź, jak wygląda nowy odcień czerwieni inspirowany okresem.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *