Żywność BIO bez chemii? Nie do końca…

Zdrowsze życie
Żywność BIO bez chemii? Nie do końca…
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że spożywanie żywności składającej się wyłącznie z najtańszych olejów roślinnych, konserwantów i barwników nie jest dobre dla zdrowia i przestawia się na tak zwaną żywność bio czy organiczną.

Produkty bio promowane są jako przeciwieństwo produktów masowych, pełnych tłuszczów trans i innych skracających życie substancji. Żywność ekologiczna jest smaczna, zdrowa i pożywna, ale czy tak jest naprawdę?

Produkty BIO nie zawierają pestycydów

Pestycydy są substancjami lub mieszaninami substancji przeznaczonymi do niszczenia szkodników. Być może największym kłamstwem przemysłu żywności ekologicznej są naklejki „rolnictwo wolne od pestycydów”. W rzeczywistości bez użycia pestycydów każda uprawa szybko umrze z powodu chwastów, owadów i innych szkodników. 

Według zachodnich standardów produkt można uznać za ekologiczny tylko wtedy, gdy został wyhodowany przy użyciu organicznych pestycydów uzyskanych np. z roślin. Nie brzmi to tak źle, ale faktem jest, że pestycydy organiczne są mniej skuteczne i wymagają wyższych dawek niż syntetyczne. Wnikają w glebę i oddziałują na środowisko jeszcze silniej niż syntetyki.

Żywność BIO jest bardziej pożywna

To kolejny mit, który producenci próbują promować. Wydaje się, że można jeść organiczne musli i najeść się tak, jakby to był kilogram mięsa. Jednak w rzeczywistości oznaczenie „organiczne” czy „bio” nie ma nic wspólnego z wartością odżywczą.

Do uprawy większości produktów tego typu i prawie wszystkich produktów nieorganicznych stosuje się genetycznie zmodyfikowane nasiona, które są hodowane poprzez selekcję i edycję genomu. Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie, dzięki GMO udało się zwiększyć plony, wartości odżywcze i bezpieczeństwo żywności. Różnica między „organicznym” a „nieorganicznym” polega tylko na tym, że w pierwszym przypadku istnieje mniejsze ryzyko natrafienia na pozostałości syntetycznych pestycydów w granoli czy na antybiotyki w mleku.

BIO oznacza „z małych gospodarstw”

Jest dokładnie odwrotnie. Oczywiście nie, jeśli kupisz ziemniaki od pana na targu, który wykopał je na swoim polu. Faktem jednak jest, że rolnictwo ekologiczne i hodowla zwierząt wymagają więcej pracy, pól i czasu, aby się rozwijać. Podnosi to koszty, na które nie mogą sobie pozwolić małe gospodarstwa. Dlatego też znaczną część produkcji oznaczonej jako „ekologiczna” lub „bio” wykonują duże gospodarstwa rolne. Z drugiej strony małe starają się zwiększyć plony w każdy możliwy sposób, używając niedrogich i skutecznych syntetycznych pestycydów, antybiotyków i tym podobnych.

Etykieta BIO zawsze mówi o produkcie wysokiej jakości

W rzeczywistości większość etykiet typu „bio” czy „eko” to chwyt marketingowy. Jest to tzw. greenwashing, kiedy marka promuje się jako ekologiczna, a w rzeczywistości niewiele z tego jest prawdą. Faktycznie o BIO produktach możemy mówić wtedy, gdy mają one odpowiednią certyfikację potwierdzoną specjalnym znakiem. Zielony listek na opakowaniu o niczym nie musi świadczyć i zwykle używa się go po to, by zmylić klienta.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze produktów?

BIO nie zawsze oznacza produkty najkorzystniejsze dla zdrowia i środowiska. Robiąc zakupy, pamiętaj o kilku zasadach, by nie paść ofiarą greenwashingu i nie przepłacić za produkt pozornie ekologiczny. Przede wszystkim zawsze dokładnie czytaj informacje na etykietach – dokładnie analizuj skład i zwróć uwagę czy oznaczenia na opakowaniu są faktycznie uznanymi certyfikatami. W domu dokładnie myj warzywa, owoce i mięso, nawet jeśli są BIO.

Zdj. główne: Erik Mclean/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak skuteczne zarządzanie mediami społecznościowymi może przekształcić twoją markę?
Jak skuteczne zarządzanie mediami społecznościowymi może przekształcić twoją markę?
Odkryj, jak zastosowanie pochłaniających strategii zarządzania social media może zmienić oblicze Twojej marki, zwiększyć popularność i wpływać na wyniki sprzedaży.
Jak wykorzystać termiczne kubki reklamowe do budowania wizerunku marki
Jak wykorzystać termiczne kubki reklamowe do budowania wizerunku marki
Odkryj, jak termiczne kubki reklamowe mogą pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej marki, poprzez strategie promocyjne i działania związane z brandingiem.
Czy warto zainwestować w reklamy na billboardach?
Czy warto zainwestować w reklamy na billboardach?
To pytanie, które wielu przedsiębiorców zadaje sobie na etapie planowania swoich działań marketingowych. Reklamy na billboardach to jedna z form outdoor advertisingu, która ma na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej.
Ostatnie wpisy