Zdrowsze życie

Biała czekolada. Czy to prawdziwa czekolada i co kryje w swoim składzie?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
(fot. ac_bnphotos / E+ / Getty Images)

Niewielu miłośników słodyczy ma pojęcie o tym, jak powstaje biała czekolada i że do czekolady bliżej jej z nazwy niż składu.

Biała czekolada pojawiła się stosunkowo niedawno: pierwsza tabliczka została odlana w 1930 roku przez szwajcarski koncern Nestlé, który szukał sposobu na zużycie nadprodukcji masła kakaowego. Nowy produkt firmy wywoływał mieszane uczucia wśród konsumentów – niektórzy odmówili uznania go za pełnoprawną czekoladę i nie wróżyli mu sukcesu. Jednak 90 lat później biała czekolada nadal ma liczne grono wielbicieli. A jak powstaje i dlaczego jest biała? Czy podobnie jak inne czekolady przynosi korzyści naszemu organizmowi?

Skład, czyli dlaczego ta czekolada jest biała

Czym różnią się poszczególne rodzaje czekolady? Oczywiście zawartością proszku kakaowego:

  • biała – 0%;
  • mleczna – do 40%;
  • ciemna – od 40 do 55%;
  • gorzka  – od 55% do nawet 99%.

Pod względem korzyści dla zdrowia biała czekolada jest znacznie gorsza od tych odmian, które zawierają kakao. To właśnie w nim koncentrują się najcenniejsze składniki odżywcze.

Skoro w białej czekoladzie nie ma kakao, to co jest? Zgodnie z oficjalną dyrektywą unijną z 2000 roku (Directive 2000/36/EC) powinna zawierać następujące składniki:

  • masło kakaowe – co najmniej 20%;
  • mleko w proszku – nie mniej niż 14%;
  • cukier, cukier puder lub inny słodzik – nie więcej niż 55%;
  • tłuszcz mleczny – 3,5-4%;
  • wanilię;
  • lecytynę.

Produkty na bazie olejów roślinnych i innych tłuszczów są uważane za tanie podróbki. To właśnie masło kakaowe w składzie białej czekolady pozwala nazywać ją czekoladą. I to jego obróbce zawdzięcza ona swój jasny, czasem lekko żółty kolor.

(fot. Alessandro Palozzo / 500px / Getty Images)

Z czego powstaje biała czekolada?

Główne składniki, które są wykorzystywane do przyrządzania białej czekolady, poza masłem kakaowym, to:

Mleko. Początkowo do przygotowania produktu używano pełnego mleka. Nieco później zastąpiono go suchym z dodatkiem pewnej ilości tłuszczu mlecznego. Dzięki temu udało się obniżyć koszty produkcji.

Słodzik. Jego obecność jest warunkiem obowiązkowym i niestety to ten składnik powoduje szkodliwe właściwości produktu. W większości przypadków rolę słodzika pełni cukier.

Aromaty. Najpopularniejszym jest wanilina. Jest stosowana częściej niż inne z prostego powodu: to naturalny, stosunkowo niedrogi składnik, który nadaje białej czekoladzie charakterystyczny smak i aromat.

Niestety, nie wszyscy producenci biorą pod uwagę wprowadzony prawem standard i często oszczędzają przy produkcji białej czekolady. Z reguły zamiast cukru w składzie jest tani substytut, a zamiast masła kakaowego tłuszcze trans. Biała czekolada niskiej jakości (o jasnym białym kolorze i intensywnym słodkim smaku) nawet w małych ilościach może wyrządzić znacznie więcej szkody dla zdrowia niż pożytku.

Biała czekolada – szkodliwa czy pożyteczna?

Właściwości białej czekolady zależą w dużej mierze od tego, jak często i w jakiej ilości będzie ona obecna w diecie. Z uwagi na wysoką kaloryczność – 540 kcal na 100 gramów – zaleca się spożywanie jej z umiarem. Wysoka wartość odżywcza produktu wynika z zawartości:

  • Białka – 4-9 g;
  • Tłuszcze – 30-45 g;
  • Węglowodany – 50-65 g.

Wartości te mogą być różne w zależności od producenta. Niestety większość wspomnianych tłuszczów to związki nasycone, które spożywane w dużych ilościach mogą nam zaszkodzić.

(fot. goir / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Oprócz tego w białej czekoladzie znajdziemy niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, witaminy A, E, D, K, B, kwas foliowy oraz potas, fosfor, żelazo, magnez i wapń. Nie są to jednak wartości na tyle wysokie, by mówić o korzyściach dla organizmu.

Z pewnością biała czekolada przyczynia się do poprawy nastroju, ponieważ podczas spożywania słodyczy w organizmie wytwarzana jest serotonina, czyli hormon radości. Jest on rodzajem regulatora nastroju i zachowania, a jego obecność w organizmie ma pozytywny wpływ na pracę ośrodkowego układu nerwowego.

Szkodliwość białej czekolady

Śladowe ilości pożytecznych składników w białej czekoladzie sprawiają, że jej regularne spożywanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Ze wszystkich czekolad to właśnie biała jest pozbawiona odżywczych i zdrowotnych właściwości proszku kakaowego, ponieważ go nie zawiera.

Innym problemem jest duża ilość cukru, który niszczy szkliwo zębów i powoduje próchnicę. Biała czekolada w codziennej diecie ma negatywny wpływ na procesy metaboliczne, sprzyja rozwojowi chorób serca i jest szczególnie niebezpieczna dla diabetyków.

Spożywanie jej w dużych ilościach może mieć szkodliwy wpływ na stan naszej skóry. Możliwe jest wystąpienie reakcji alergicznej na masło kakaowe, która objawia się wysypką i zaczerwienieniem. Cierpi również układ naczyniowy: przepływ krwi jest spowolniony, wzrasta ciśnienie, może wystąpić tachykardia lub pogorszenie widzenia i zakłócenie krążenia krwi w kończynach.

W końcu nadmierne spożycie białej czekolady może prowadzić do przyrostu masy ciała i otyłości.

Biała czekolada wypada blado na tle konkurencji, która dzięki zawartości proszku kakaowego jest zdecydowanie zdrowsza dla naszego organizmu. Dlatego jeśli już musimy sięgnąć po coś słodkiego, róbmy to świadomie i z głową.

Jeśli interesuje Cię temat zdrowej żywności, przeczytaj również o tym, jakich składników lepiej unikać.

Z zawodu tłumaczka i copywriterka, prywatnie właścicielka domowej dżungli i dwóch kanapowych tygrysów. Typ osoby, która z uwagą czyta etykiety i drobne druczki, nie tylko po to, żeby znaleźć w nich błędy językowe. Lubi po prostu wiedzieć, co je, co pije i co kupuje. Eko rozwiązania i trendy to jej żywioł, a gdyby mogła zamieszkałaby w lesie z dala od ludzi.
Klaudia Kostyra
Polecane artykuły
Zdrowsze życie

Cukier czy tłuszcz. Co nam szkodzi bardziej?

Gdy przechodzimy na dietę, rezygnujemy z cukru i tłuszczu, sądząc, że najbardziej nam szkodzą. Jak jest w rzeczywistości? Która grupa produktów bardziej tuczy?
Czytaj Więcej
Zdrowsze życie

Co zamiast chleba? 10 pomysłów, czym możesz zastąpić pieczywo!

Dowiedz się, którymi produktami możesz zastąpić biały chleb. Najważniejsze informacje u nas!
Czytaj Więcej
Zdrowsze życie

Żywność BIO bez chemii? Nie do końca...

Bio? Eko? Rozwiewamy kilka mitów dotyczących „zielonej" żywności!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *