Kim jest specjalista SEO i na czym polega jego praca?

Kim jest specjalista SEO i na czym polega jego praca?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Myśląc o marketingu, często wyobrażamy sobie młode osoby rozdające ulotki lub duże billboardy, które psują widoki miejskie. Na szczęście marketing w ostatnich latach (a nawet dziesięcioleciu) mocno się zmienił, a właściwie powoli zamienia się na marketing internetowy, dzięki czemu duża część firm postawiła na wejście z promocją do świata online. Co za tym idzie? Niższe koszty, szybsze efekty oraz pojawienie się nowych zawodów! Dlatego dzisiaj trochę więcej o specjaliście SEO (ds. pozycjonowania), czyli, jak mówią w narodzie pozycjonera, i jego zadaniach bojowych, z którymi zmierza się na co dzień! 

Specjalista SEO – jaki ma zakres obowiązków 

Prawdę powiedziawszy, mimo że pozycjonowanie jako pojęcie istnieje już ponad 10 lat, to dużo osób nawet nie wie, że za wyświetleniem organicznych wyników w wyszukiwarce też stoi człowiek i jego praca, a nie losowe wybryki np. Googla. Tą osobą jest właśnie specjalista SEO. Jego głównym marzeniem, które w zależności od umiejętności spełnia lub nie, jest pojawienie się z witryną na pierwszej stronie wyszukiwarki (bardziej ambitni marzą o pierwsze pozycji!). Dzięki temu strona WWW, którą się opiekuje, ma szanse na konwersje i przetrwanie wśród coraz liczniejszej konkurencji. 

Co właściwie robi specjalista SEO, żeby znaleźć się ze stroną na górze wyszukiwarki? Już opowiadamy! 

1. Może audyt SEO na początek? 

Żaden szanujący się specjalista SEO nie zabierze się za pozycjonowanie strony bez wcześniejszego audytu. Audyt to analiza stanu technicznego witryny, historii jej domeny i profilu linków (wszystkie linki z innych stron prowadzące do niej). Pozycjoner przygotowuje dokument, w którym opisuje, jakie elementy są do poprawy oraz czy warto w ogóle zabierać się za jej pozycjonowanie. Zdziwieni? Dobry specjalista nie będzie na siłę próbował przekonać osoby do włożenia pieniędzy w prace, jeśli wie, że wyjdzie z tego wielkie nic. Czasami zdarza się sytuacja, że strona jest przestarzała, ma za dużo błędów zarówno technicznych, jak i pod kątem UX, dlatego może zasugerować całkowitą jej zmianę.

2. Co będziemy pozycjonować? 

Ten punkt może iść w parze z audytem, ale nie musi – każdy specjalista ma swoje sposoby na pracę. Co zatem kryje w sobie pytanie “Co pozycjonować?”. Odpowiedź prosta, jak budowa cepa – swoje usługi/produkty! Zadaniem klienta w tym przypadku jest wskazanie, co chciałby promować najmocniej i na czym skupić się najbardziej, gdyż jak wiadomo produkt produktowi nierówny. Zadaniem seowca jest research konkurencji, słów kluczowych i wyznaczenie strategii działań. Inaczej rzecz ujmując, klient wyznacza kierunek, a specjalista go prowadzi za rączkę. 

3. Poprawa błędów i optymalizacja 

Mając gotowy audyt i brak pomysłu o zmianie witryny na nową, można zabrać się za poprawę błędów, które zostały wychwycone. Najczęściej specjalista SEO na opensourcowych CMSach sam wprowadza pewne zmiany w witrynie, gdyż posiada wiedzę (choćby podstawową) o ich działaniu. W przypadku autorskich CMSów czy braku dostępu do zaplecza strony, poprawą błędów oraz optymalizacją zajmują się programiści. 

Po dopracowaniu strony pod kątem wyeliminowania błędów, seowiec przystępuje do jej optymalizacji. Co to znaczy w praktyce? Oto kilka czynności, które najczęściej wykonuje:

1. Optymalizacja meta tytułów i meta opisów na stronie pod słowa kluczowe.

2. Eliminacja content duplicate. 

3. Poprawa linkowania wewnętrznego. 

4. Poprawa nagłówków na stronie. 

5. Rozbudowa treści. 

4. Link building – pozyskanie linków zewnętrznych 

Mając wyszpicowaną do perfekcji stronę WWW, specjalista SEO przystępuje do rozbudowy profilu linków witryny. Znaczy to, że poszukuje najlepszych miejscówek, z których będzie linkować do swojej strony, na przykład fora, wizytówki (tzw. NAPy) czy strony internetowe, gdzie można zamieścić artykuł gościnny lub sponsorowany. Na jakiej podstawie wybiera witryny? Każdy seowiec ma swoje tajemnice zawodowe, ale najczęściej jest to m.in. powiązanie tematyczne, wysoki DR (Domain Rating) i widoczność witryny.

5. Pokaż Pan wyniki, czyli analiza i raportowanie 

Jak na usługę z marketingu internetowego przystało, seowiec raportuje klientowi o wynikach i osiągnięciach. Za pomocą różnych narzędź (płatnych i darmowych) specjalista SEO może analizować własne działania, udoskonalać je lub zmieniać kierunek. Na podstawie tej analizy przygotowuje raport dla klienta, który najczęściej zawiera informacje o kliknięciach, wyświetleniach, widoczności w TOP3, TOP10 i TOP100, przeprowadzonych działaniach i dalszej współpracy. Spodobał Ci się artykuł? Więcej ciekawych informacji o marketingu internetowym znajdziesz na stronie agencji interaktywnej inmedium.pl, która także zajmuje się pozycjonowaniem w Katowicach!

Fot. Myriam Jessier/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Nie daj się nabrać na ekościemę. Obnażamy greenwashing
Nie daj się nabrać na ekościemę. Obnażamy greenwashing
Zielone nie zawsze znaczy ekologiczne? Poznaj najczęstsze metody greenwashingu!
Jak pobyt w sanatorium może wpłynąć na zdrowie?
Jak pobyt w sanatorium może wpłynąć na zdrowie?
Sanatorium to miejsce, gdzie ludzie udają się nie tylko w celu wypoczynku, ale przede wszystkim po to, by zadbać o swoje zdrowie.
Jak skuteczne gadżety reklamowe mogą wzmocnić rozpoznawalność Twojej marki?
Jak skuteczne gadżety reklamowe mogą wzmocnić rozpoznawalność Twojej marki?
Odkryj, jak odpowiednio dobrany gadżet reklamowy może zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki i zaskarbić Ci większą liczbę stałych klientów.
Ostatnie wpisy