Prawa konsumenta

Wszystkie prawa zastrzeżone? Wyjaśniamy popularne skróty dotyczące własności

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od tego, jaki tworzysz produkt, potrzebujesz sposobu na zabezpieczenie owoców swojej pracy. Kiedyś nie stosowano żadnych praw własności intelektualnej – w średniowieczu zachęcano wręcz do anonimowej twórczości. Jednak dziś ludzie oczekują zarówno uznania, jak i korzyści materialnych za każdym razem, gdy ktoś korzysta z ich pracy. I tutaj wkraczają znaki towarowe i prawa autorskie.

Symbol praw autorskich

Symbol © to pierwsza litera słowa copyright, czyli prawa autorskie w języku angielskim. Symbol został po raz pierwszy oficjalnie wprowadzony do dziedziny prawnej przez Powszechną Konwencję o Prawach Autorskich (Konwencja Genewska) w 1952 roku i pierwotnie miał na celu zapewnienie autorom możliwości ochrony ich twórczości bez dopełniania skomplikowanych formalności. Dziś symbol praw autorskich jest powszechnie używany na całym świecie do informowania konsumentów treści, że dany utwór jest chroniony prawem autorskim.

Ikonę praw autorskich można co do zasady umieścić na dowolnym utworze, ale najczęściej oznacza się nią teksty, fotografie i rysunki. Aby z niego skorzystać, nie trzeba dopełniać żadnych formalności – prawo to przysługuje każdemu autorowi, który chce poinformować, że przedmiot własności intelektualnej należy do niego.

Znak praw autorskich składa się z następujących elementów:

  • litery C w kółku;
  • nazwiska lub pseudonimu posiadacza praw autorskich;
  • roku stworzenia tekstu/filmu/grafiki;
  • informacji „Wszelkie prawa zastrzeżone”.

Dzięki tym informacjom każdy, kto polubi ten lub inny materiał, może zwrócić się bezpośrednio do jego autora o zgodę na kopiowanie i powielanie. A jednak problem nieuczciwego wykorzystywania treści z roku na rok staje się coraz bardziej dotkliwy, co doprowadziło do powstania projektu unijnej dyrektywy o prawie autorskim (dyrektywa w sprawie praw autorskich i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym), mającej zapewnić dodatkową ochronę autorom.

Oznaczenia znaków towarowych

Znak towarowy to słowo, fraza, symbol, wzór, kolor, dźwięk lub ich kombinacja, która służy do identyfikacji źródła towarów lub usług. Często pojawiają się pytania o to, jak należy używać znaków towarowych. Niewłaściwe wykorzystanie znaku towarowego, także przez osoby trzecie (w tym na licencji), może skutkować utratą praw do znaku towarowego.

™, ℠ lub ®

Oznaczania te mają na celu poinformowanie opinii publicznej, że znak poprzedzający symbol jest znakiem towarowym. Zawiadomienie może służyć jako ostrzeżenie dla innych osób przed używaniem znaku i może zapewnić korzyści dowodowe w przypadku ewentualnych roszczeń z tytułu naruszenia.

TM jest używany dla znaków towarowych prawa zwyczajowego, które reprezentują towary lub usługi, które nie są zarejestrowane w Urzędzie Patentowym RP. Symbol ™ (trade mark) i fraza „znak towarowy” są interpretowane jako obejmujące zarówno znak towarowy, jak i znak usługowy. Tak więc w przypadku znaków niezarejestrowanych poprawne jest użycie symbolu ™.

SM (service mark) to oznaczenie używane dla znaków towarowych prawa zwyczajowego, które są usługą. Ten symbol jest mniej powszechny (po części dlatego, że oznaczenie ™ jest szersze i bardziej rozpoznawalne).

Z kolei ® stosowane jest w przypadku zarejestrowanych znaków towarowych.  Symbol ten może być używany tylko po uzyskaniu wpisu do unijnej lub krajowej rejestracji patentów (w Urzędzie Patentowym RP). Warto wiedzieć, że zastosowanie symbolu ® dla niezarejestrowanego znaku towarowego jest wykroczeniem w świetle polskiego prawa i grozi karą grzywny w wysokości do 5000 zł.

Zdjęcie główne; Negative Space/pexels.com

Z zawodu tłumaczka i copywriterka, prywatnie właścicielka domowej dżungli i dwóch kanapowych tygrysów. Typ osoby, która z uwagą czyta etykiety i drobne druczki, nie tylko po to, żeby znaleźć w nich błędy językowe. Lubi po prostu wiedzieć, co je, co pije i co kupuje. Eko rozwiązania i trendy to jej żywioł, a gdyby mogła zamieszkałaby w lesie z dala od ludzi.
Klaudia Kostyra
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Książka o polskich konsumentach. Co się w niej znalazło?

Kompendium wiedzy o badaniach rynku w Polsce. Publikacja dla studentów i praktyków - sprawdź!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Prosimy, nie bądź takim klientem! Najgorsze zachowania polskich konsumentów

Sklepy wyzwalają w nas najgorsze instynkty? Zobacz, jak zachowują się najgorsi klienci i przekonaj się, czy nie jesteś jednym z nich.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Czy przedsiębiorcy respektują prawa konsumentów w pandemii? Zobacz, na co i jak często klienci skarżyli się w 2020 roku.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *