Prawa konsumenta

Walka z fake promocjami, czyli zmiany w prawie konsumenckim

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis
(fot. Markus Spiske / Unsplash)

Najnowsze zmiany zaproponował Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ze względu na zobowiązanie względem dyrektywy unijnej, tzw. dyrektywy Omnibus.

Jeśli sklep zdecyduje się na obniżkę ceny, obok ceny promocyjnej będzie musiał także zamieścić informację (np. na sklepowej półce bądź metce towaru) o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Jakie inne zmiany czekają handlowców i klientów?

Cztery dyrektywy

(fot. Guillaume Périgois / Unsplash)

Inną proponowaną zmianą ma być wprowadzenie nowego przepisu, według którego – jeśli przed nałożeniem kary na przedsiębiorcę nie sposób ustalić jego obrotów za rok poprzedni – przedsiębiorca zapłaci karę pieniężną o kwocie 2 milionów euro. Na celowniku znalazły się również te działania, które mogą wprowadzić konsumentów w błąd.

Zmianie mają ulec także niektóre definicje prawne, m.in. ‘produktu’, ‘internetowej platformy handlowej’ czy ‘plasowania’. Docelowo zmianie mają podlegać aż cztery dyrektywy chroniące interesy konsumentów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 28 maja 2022 roku.

Sprawdź też: Jeśli chcesz odzyskać swoje pieniądze, nie rób tego! Błędy przy składaniu reklamacji.

Pasjonatka mediów. Uważa, że złych newsów jest wystarczająco, dlatego stara się zauważać przede wszystkim pozytywne zmiany. Stara się rozwijać swoją świadomość jako konsumenta, choć przyznaje, że wciąż zalicza drobne wpadki. Jedyne, na czym nigdy nie oszczędza, to jakościowa żywność. Uwaga: jest szczególnie wyczulona na zjawisko greenwashingu.
Dorota Wanat
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Książka o polskich konsumentach. Co się w niej znalazło?

Kompendium wiedzy o badaniach rynku w Polsce. Publikacja dla studentów i praktyków - sprawdź!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Prosimy, nie bądź takim klientem! Najgorsze zachowania polskich konsumentów

Sklepy wyzwalają w nas najgorsze instynkty? Zobacz, jak zachowują się najgorsi klienci i przekonaj się, czy nie jesteś jednym z nich.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Czy przedsiębiorcy respektują prawa konsumentów w pandemii? Zobacz, na co i jak często klienci skarżyli się w 2020 roku.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *