Prawa konsumenta

Prezes UOKiK walczy z monopolizacją rynku. Zastrzeżenia m.in. do Telewizji Polsat

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis
fot. SOPA Images (Contributor) / LightRocket / Getty Images

Press info

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, rozpoczął dwa postępowania antymonopolowe. Jedno z nich dotyczy Telewizji Polsat, pozostałe także spółek z grupy kapitałowej Discovery.

Zarówno Polsat, jak i Discovery, produkują programy, które następnie sprzedają operatorom telewizyjnym i to właśnie od operatorów (ale też konsumentów) pochodzą liczne skargi w kierunku producentów. Zarzucają oni ograniczenia swobody kształtowania oferty programowej oraz wyboru programów telewizyjnych.

Głos płynący z rynku był jednoznaczny i wskazywał na pogłębiającą się nierównowagę między nadawcami lub dystrybutorami a operatorami, za co w konsekwencji płacą konsumenci. Z naszych ustaleń w ramach postępowania wyjaśniającego wynika, że powyższy stan jest konsekwencją polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów telewizyjnych – Telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny

O co tak naprawdę chodzi?

Operatorzy mają możliwość kupowania programów w określonych pakietach. Zostały one jednak skonstruowane w sposób, który niejako przymusza kupujących do wybrania bardzo dużej ilości programów – w przypadku Polsatu jest ich 28, a w przypadku Discovery co najmniej 6. Kupno pojedynczych kanałów jest bowiem zupełnie nieopłacalny dla operatorów. Dodatkowo, umowy zakupu pakietów wymuszają na operatorach, by ci umieszczali pewną część programów w swoich standardowych pakietach, które sami oferują klientom. Takie zachowanie stawia obie grupy w pozycji dominującej, a to może mieć fatalne skutki m.in. dla konsumentów.

Sposób sprzedaży programów operatorom kablowym wpływa również na sytuację konsumentów, którzy otrzymują ofertę odbiegającą od ich realnych potrzeb. Jeśli chcą oglądać swoje ulubione programy musza zapłacić również za takie, które w ogóle ich nie interesują.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny

Oczywiście, posiadanie silnej pozycji na rynku nie jest zabronione, ale jej nadużywanie już tak. Za takie zachowanie grozi kara nawet do 10% rocznego obrotu. Poniżej zamieszczamy całą wypowiedź Prezesa UOKiK na ten temat.

Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego from UOKiK on Vimeo.

Pasjonatka mediów. Uważa, że złych newsów jest wystarczająco, dlatego stara się zauważać przede wszystkim pozytywne zmiany. Stara się rozwijać swoją świadomość jako konsumenta, choć przyznaje, że wciąż zalicza drobne wpadki. Jedyne, na czym nigdy nie oszczędza, to jakościowa żywność. Uwaga: jest szczególnie wyczulona na zjawisko greenwashingu.
Dorota Wanat
Polecane artykuły
EkonewsyPrawa konsumenta

Nie daj się nabrać na ekościemę. Obnażamy greenwashing

Zielone nie zawsze znaczy ekologiczne? Poznaj najczęstsze metody greenwashingu!
Czytaj Więcej
Planowanie finansówPrawa konsumenta

Jaki naprawdę jest polski konsument?

Nie każdy polski konsument jest taki sam. Przeczytaj, czy pandemia zmieniła przyzwyczajenia zakupowe Polaków.
Czytaj Więcej
Działania CSRPrawa konsumenta

Kobiety kobietom. Jak Uber Ellas podbija Meksyk?

Uber tylko dla kobiet. Nowa opcja odpowiedzią na wysokie statystyki przestępczości w Meksyku.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *