Planowanie finansówPrawa konsumenta

Otworzenie działalności – jakie koszta brać pod uwagę?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
(fot. seksan Mongkhonkhamsao / Moment / Getty Images)

Artykuł sponsorowany

Otwarcie własnego biznesu i rozpoczęcie działalności wiąże się z wieloma obowiązkami, nowymi zadaniami oraz, przede wszystkim, kosztami. Przed założeniem firmy warto dokładnie przemyśleć tę decyzję oraz zaplanować budżet, biorąc pod uwagę wszystkie, mniej lub bardziej oczywiste koszty jej prowadzenia. Zobacz, czego możesz się spodziewać.

Własna działalność – koszty na start

Chociaż założenie działalności gospodarczej samo w sobie jest darmowe, wymaga załatwienia dokumentów, których wydanie darmowe już nie jest. Jeśli zakładasz jednoosobową spółkę gospodarczą lub spółkę cywilną, konieczne jest zarejestrowanie jej przez formularz rejestracyjny CEIDG-1. Sama rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatna, jednak poza tym konieczna jest wpisanie spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Taki wpis kosztuje 500 zł opłaty sądowej oraz 100 zł za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. 

Poza kosztami za rejestrację i wystawienie dokumentów, należy także obliczyć przybliżoną kwotę kosztów początkowych. Żadna firma nie przynosi zysku od pierwszych tygodni funkcjonowania, a kiedy zaczyna zarabiać, pierwsze dochody to zwrot właśnie kosztów początkowych. By założyć firmę musisz w nią zainwestować, zadbać o to, by jakość produktów lub świadczonych usług była jak najwyższa oraz godna polecenia. Dodatkowo musisz rozpocząć kampanię marketingową, dzięki której klienci dowiedzą się o Twojej działalności i skuszą się na wybór Twojej oferty. Oprócz tego musisz liczyć koszty towaru, założenia konta firmowego w banku, wyrobienia pieczątki, banerów, szyldu i innych niezbędnych na samym początku.

(fot. ridvan_celik / E+ / Getty Images)

Własna działalność – koszty stałe

Jeśli obliczyłeś już koszty początkowe, pora zastanowić się nad tym, jakie koszty stałe będzie generowało przedsiębiorstwo. Jeśli decydujesz się na otwarcie lokalu, musisz doliczyć do swojego biznesu stałe koszty utrzymania. To na przykład czynsz za wynajmowany sklep/biuro/salon lub, jeśli kupiłeś lokal, rata kredytu. Dodatkowo opłaty za prąd, gaz i wodę oraz ewentualne zniszczenia, wynikające z naturalnego użytkowania lokalu. Do kosztów stałych zalicza się również na przykład regularne wypożyczanie przemysłowego sprzętu do sprzątania dużych powierzchni. Wynajmowanie magazynu do przechowywania dużych ilości towaru oraz transport od producenta do magazynu i z magazynu do sklepu to kolejne koszty. Stałe wydatki na utrzymanie przedsiębiorstwa możesz znacznie obniżyć, zakładając sklep internetowy. Porady, co do tego jak to zrobić, przeczytasz na https://akanza.pl/sklepy-internetowe. Dla początkujących przedsiębiorstw i małych firm wprowadzenie sprzedaży online na początek jest o wiele lepszym i tańszym rozwiązaniem. Przy prowadzeniu sklepu internetowego nie jest potrzebny duży, drogi do wynajęcia lokal, wystarczy magazyn, w którym mogą być także pakowane paczki. 

Założenie własnej działalności gospodarczej tylko z pozoru jest łatwe i bezpłatne. W rzeczywistości musisz liczyć się z tym, że firma to ogromna inwestycja, która wymaga nie tylko pieniędzy, lecz także czasu i zaangażowania w jej funkcjonowanie. Ponadto otwarci biznesu nie ogranicza się do początkowej inwestycji. Przy planowaniu wydatków na firmę nie zapomnij wziąć pod uwagę nie tylko kosztów początkowych, lecz także kosztów stałych, których, nawet przy prowadzeniu sklepu internetowego, nie sposób uniknąć. 

Na co dzień stara się być świadomą konsumentką, a w pracy sprawdza doniesienia o najnowszych kampaniach społecznych i ekologicznych działaniach wielkich marek. Zwolenniczka ruchu zero waste, który pozwala oszczędzać nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim zasoby naszej planety.
Aleksandra Nowak
Polecane artykuły
Planowanie finansów

Najczęstsze błędy finansowe młodych ludzi. Czy dotyczą Ciebie?

Pierwsza praca i samodzielne życie? Zaplanuj swój budżet i unikaj tych błędów.
Czytaj Więcej
Planowanie finansów

Komunikacja miejska — czy rzeczywiście jest tańsza i dlaczego nadal wolimy samochody?

Autobus czy samochód? Opowiadamy o wadach i zaletach transportu publicznego i prywatnego.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Na jakie zapisy powinniśmy zwrócić uwagę w umowie ubezpieczenia autocasco?

W co warto zainwestować, a jakich zapisów w umowie z ubezpieczycielem unikać przy zakupie ubezpieczenia, aby nie przysporzyć sobie dodatkowych kosztów? Na podobne pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od naszych indywidualnych preferencji. W...
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *