Prawa konsumenta

Naprawa sprzętu na gwarancji. Ile powinna trwać?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Jeśli nasz sprzęt jest objęty gwarancją, wszystkie jej warunki oraz terminy powinny zostać określone w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli takie informacje nie zostały zawarte, wtedy polegamy na zapisach Kodeksu Cywilnego.

Gwarancja jest tak naprawdę dobrą wolą producenta. Może nam jej w ogóle nie udzielić, może udzielić na czas kilku miesięcy, a jeśli informacja o długości gwarancji nie jest zawarta w dokumencie gwarancyjnym, wtedy według Kodeksu Cywilnego trwa ona dwa lata.

Jaki jest czas naprawy?

Według zapisu art. 580 Kodeksu Cywilnego „Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji”.

Zatem interpretując powyższy zapis, wszystkie informacje powinny zostać umieszczone w dokumencie gwarancyjnym, a jeśli taka informacja nie została zawarta, wtedy gwarant ma 14 dni na naprawdę sprzętu od momentu, kiedy uszkodzony towar został do niego dostarczony.

Co w wypadku, kiedy termin naprawy został niedotrzymany?

Co ciekawe, nie ma uregulowanych prawnie przepisów dotyczących sankcji w przypadku niedotrzymania terminu naprawy. W takiej sytuacji konsument oczywiście może domagać się odszkodowania, niestety tego typu sprawy mogą długo trwać oraz okazać się nieopłacalne ze względu na wysokie koszty rozprawy.

Sprzęt naprawiony – co dalej?

Jeśli nasz sprzęt został naprawiony przez gwaranta, wtedy jego obowiązkiem jest dostarczenie danej rzeczy (bądź przekazanie nowej) do miejsca, w którym dokonano zakupu, jednocześnie udzielając gwarancji. Jeśli przedmiot gwarancji po drodze ulegnie uszkodzeniu, odpowiedzialność wciąż spoczywa na udzielającym gwarancji.

Zdjęcie główne: Free-Photos/pixabay.com

Ciekawa świata studentka reżyserii dźwięku. Nie zadawala się informacjami „przez dziurkę od klucza”, dlatego zawsze drąży każdą kwestię i – jeśli to możliwe – podróżuje. Gdy to niemożliwe, relaksuje się, piekąc ciasta.
Avatar
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Opakowania wypełnione do połowy i wysokie denka. Jak oszukują nas opakowania?

Wybierasz się na zakupy? Zobacz, na jakie triki producentów musisz uważać i jak oszukują Cię opakowania!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Podstawowe prawo konsumenta? Prawo do informacji. Co nam zapewnia?

Każdy z nas jest konsumentem, ale nie każdy wie, że ma prawo do rzetelnej informacji – sprawdź, na czym polega!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Nieuczciwe praktyki rynkowe - definicja i przykłady

Nie pozwól się nękać. Poznaj nieuczciwe praktyki rynkowe, które stosują przedsiębiorstwa wobec konsumentów.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *