Prawa konsumenta

Naprawa sprzętu na gwarancji. Ile powinna trwać?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Jeśli nasz sprzęt jest objęty gwarancją, wszystkie jej warunki oraz terminy powinny zostać określone w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli takie informacje nie zostały zawarte, wtedy polegamy na zapisach Kodeksu Cywilnego.

Gwarancja jest tak naprawdę dobrą wolą producenta. Może nam jej w ogóle nie udzielić, może udzielić na czas kilku miesięcy, a jeśli informacja o długości gwarancji nie jest zawarta w dokumencie gwarancyjnym, wtedy według Kodeksu Cywilnego trwa ona dwa lata.

Jaki jest czas naprawy?

Według zapisu art. 580 Kodeksu Cywilnego „Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji”.

Zatem interpretując powyższy zapis, wszystkie informacje powinny zostać umieszczone w dokumencie gwarancyjnym, a jeśli taka informacja nie została zawarta, wtedy gwarant ma 14 dni na naprawdę sprzętu od momentu, kiedy uszkodzony towar został do niego dostarczony.

Co w wypadku, kiedy termin naprawy został niedotrzymany?

Co ciekawe, nie ma uregulowanych prawnie przepisów dotyczących sankcji w przypadku niedotrzymania terminu naprawy. W takiej sytuacji konsument oczywiście może domagać się odszkodowania, niestety tego typu sprawy mogą długo trwać oraz okazać się nieopłacalne ze względu na wysokie koszty rozprawy.

Sprzęt naprawiony – co dalej?

Jeśli nasz sprzęt został naprawiony przez gwaranta, wtedy jego obowiązkiem jest dostarczenie danej rzeczy (bądź przekazanie nowej) do miejsca, w którym dokonano zakupu, jednocześnie udzielając gwarancji. Jeśli przedmiot gwarancji po drodze ulegnie uszkodzeniu, odpowiedzialność wciąż spoczywa na udzielającym gwarancji.

Zdjęcie główne: Free-Photos/pixabay.com

Ciekawa świata studentka reżyserii dźwięku. Nie zadawala się informacjami „przez dziurkę od klucza”, dlatego zawsze drąży każdą kwestię i – jeśli to możliwe – podróżuje. Gdy to niemożliwe, relaksuje się, piekąc ciasta.
Avatar
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Książka o polskich konsumentach. Co się w niej znalazło?

Kompendium wiedzy o badaniach rynku w Polsce. Publikacja dla studentów i praktyków - sprawdź!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Prosimy, nie bądź takim klientem! Najgorsze zachowania polskich konsumentów

Sklepy wyzwalają w nas najgorsze instynkty? Zobacz, jak zachowują się najgorsi klienci i przekonaj się, czy nie jesteś jednym z nich.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Czy przedsiębiorcy respektują prawa konsumentów w pandemii? Zobacz, na co i jak często klienci skarżyli się w 2020 roku.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *