Prawa konsumenta

Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od tego, czy ktoś planuje sprzedawać produkty, czy usługi, to powinien liczyć się z tym, że ma przestrzegać praw konsumenta. Z jakich opcji może skorzystać kupujący? 

Reklamacja usługi – najważniejsze kwestie

Konsument może skorzystać z reklamacji usługi w momencie, kiedy uzna, że została wykonana nieprawidłowo. Czy dotyczy to każdego serwisu? Nie, są pewne wyjątki. Do tej grupy można zaliczyć usługi socjalne, na przykład umowę o opiekę nad dzieckiem. W kategorii znajdują się też gry hazardowe, a także dostarczanie do miejsca zamieszkania, pracy lub pobytu konsumenta artykułów spożywczych i gospodarstwa domowego, które są przeznaczone do bieżącej konsumpcji.

Reklamacja usługi nie może też dotyczyć serwisu świadczonego w zautomatyzowanych punktach sprzedaży, przykład w automatach z napojami. Konsument nie może też odwołać się od opieki zdrowotnej, imprez turystycznych (np. wykupionej wycieczki) czy usług deweloperskich w przypadku zakupu mieszkania.

Reklamacja usług wykonanych na podstawie umowy o dzieło 

W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo wykonuje usługi na podstawie umowy o dzieło i zrealizuje swoją pracę z wadami, klient będzie miał prawo do reklamacji. Proces przebiega podobnie jak w przypadku odstąpienia od umowy zakupu-sprzedaży towarów i żądania zwrotu pieniędzy. 

Dzieje się to wtedy, gdy firma spóźni się z rozpoczęciem wykonania dzieła lub będzie je wykonywać tak, że wszystko będzie wskazywać na nieukończenie go we wcześniej wyznaczonym terminie.

Reklamacja usług wykonanych na podstawie umowy zlecenia

W okolicznościach, kiedy przedsiębiorstwo wykona usługę według umowy zlecenia, klient może zrezygnować z serwisu firmy na podstawie braku należytej staranności. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa dotyczy też szkody, którą konsument poniósł wskutek niewykonania lub nieprawidłowego przeprowadzenia zleconej rzeczy.

Reklamacja towaru – podstawowe informacje

W kontekście reklamacji trzeba też wspomnieć o reklamacji towaru – na zasadzie rękojmi lub gwarancji (jeśli ta druga została udzielona). Konsument ma możliwość wybrania typu reklamacji. 

Rękojmia charakteryzuje się tym, że dotyczy powstałych wad towaru. Uwagi zgłasza się do sprzedawcy. Klienci w takiej sytuacji powołują się najczęściej na ujawnioną wadę fizyczną lub prawną towaru. Z prawa rękojmi można skorzystać przez 2 lata od wydania towaru lub 5 lat w przypadku reklamacji nieruchomości. Sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania się do reklamacji w terminie 14 dni.

Gwarancji udzielić może producent artykułu, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Ten sposób reklamacji jest związany z jakością towaru. Warto wiedzieć, że gwarancja niekoniecznie musi zostać udzielona w formie pisemnej – obowiązuje również, jeśli przedsiębiorca informuje o niej w reklamie danego produktu. Jeśli gwarancja nie ma ustalonej daty końcowej, obowiązuje przez 2 lata od dnia wydania towaru.

Zdj. główne: Standsome Worklifestyle/unsplash.com

Prawa konsumenta
Ochrona praw konsumenta - Twoje prawa przy zakupach online i stacjonarnych
Ochrona praw konsumenta to ważna kwestia, którą każdy z nas powinien znać, zarówno podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. W tym artykule przedstawimy prawa konsumenta przy zakupach oraz sposoby, jak możemy skutecznie chronić swoje prawa.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta
Czego wymaga Kodeks Dobrych Praktyk dla franczyzobiorców?
W 2021 roku przedstawiono Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Sprawdzamy, co dokładnie reguluje ten dokument.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta
Najważniejsze informacje o ochronie dóbr osobistych
Szukasz informacji na temat naruszania dóbr osobistych? Sprawdź, czym są i do kogo zgłosić się po pomoc, jeżeli jesteś poszkodowany.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *