Prawa konsumenta

Kiedy możemy domagać się zwrotu pieniędzy za zakupy na odległość?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
(źródło: pixabay.com)

Zakupy online są bardzo wygodne. Pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Aby kupić wymarzony produkt, nie musisz nawet wychodzić z domu. Istnieje jednak ryzyko, że zapłacimy za coś, co później nam się nie spodoba. Sprawdź, kiedy możesz domagać się zwrotu pieniędzy za towar, który nie spełnił Twoich oczekiwań.

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej sprzedawca ma obowiązek naprawić, wymienić, obniżyć cenę lub zwrócić Ci pieniądze, jeżeli produkt okaże się wadliwy albo nie wygląda i/lub nie działa tak, jak powinien. Pamiętaj, że masz 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Warto przypomnieć, że chodzi tutaj wyłącznie o rzeczy zakupione na odległość: przez telefon lub Internet. Taka polityka zwrotów nie obowiązuje w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym. 

Kiedy nie możesz rozwiązać umowy?

Prawodawca określa sytuacje, w których nie możesz rozwiązać umowy zawartej na odległość. Zasada zwrotu pieniędzy nie obowiązuje np. w przypadku towarów wykonanych na nasze indywidualne zamówienie. Chodzi tutaj m.in. o garnitury i suknie szyte na miarę, personalizowane fotoalbumy, koszulki i inne gadżety z logo naszej firmy.

Bochenki chleba
źródło pixabaycom

Nie możesz również oddać rzeczy, które szybko się psują lub mają krótki termin przydatności. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim pieczywo, świeże owoce i warzywa, wędliny oraz mięso. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje także wtedy, gdy opakowanie produktów zdrowotnych lub higienicznych zostało otwarte po dostarczeniu. W związku z tym nie możesz zwrócić soczewek kontaktowych lub otwartych wyrobów kosmetycznych. Nie możesz też domagać się zwrotu pieniędzy w przypadku dzienników, periodyków i czasopism (z wyjątkiem sytuacji, gdy je prenumerujesz).

Reklamacja odpada również, gdy chodzi o otwarte nagrania dźwiękowe, wizualne albo programy komputerowe. Jeżeli więc rozpakowałeś płytę z muzyką, filmem lub grą, nie możesz już jej reklamować. 

Jak prawidłowo wypowiedzieć umowę?

Jeśli rozwiążesz umowę, sprzedawca zobowiązany jest zwrócić Ci pieniądze, Ty zaś musisz odesłać do niego zakupiony produkt. Zanim złożysz reklamację, zapoznaj się z polityką zwrotów znajdującą się na stronie. Sklepy online proponują różne wzory odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Pobierz go, wydrukuj, a następnie wypełnij. Pamiętaj, by do zwracanego towaru dołączyć wspomniane pismo – w przeciwnym razie sprzedawca nie uwzględni Twojej reklamacji. Możesz również odzyskać koszty wysyłki, pod warunkiem, że wybierzesz najtańszą, domyślną opcję dostawy.

Fragment umowy
źródło pixabaycom

Pamiętaj, że musisz oddać towar w nienaruszonym stanie. W przeciwnym razie powinieneś się liczyć z pokryciem zaistniałej szkody. Nadal jednak przysługuje Ci prawo do zwrotu pieniędzy. Co ważne, sprzedawca odda środki w taki sam sposób, w jaki zapłaciłeś za produkt. Jeśli zatem dokonałeś zakupu płacąc kartą, możesz spodziewać się zwrotu w postaci przelewu na swoje konto.

Kiedy otrzymasz zwrot pieniędzy?

Możesz domagać się zwrotu pieniędzy nie tylko za towary kupione przez telefon, Internet czy w ramach sprzedaży wysyłkowej, lecz także poza lokalem firmy. Podkreślamy jeszcze raz – taka zasada nie obowiązuje, jeżeli kupiłeś produkt w centrum handlowym, sklepiku osiedlowym, bazarze lub supermarkecie. Oczywiście, zawsze możesz próbować reklamować artykuł, ale wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy lub polityki zwrotu obowiązującej w danym sklepie stacjonarnym. Jeśli kupiłeś towar przez Internet, ale wybrałeś opcję odbioru w stacjonarnym punkcie firmy, nadal możesz domagać się zwrotu pieniędzy.

Pusty portfel
źródło pixabaycom

Gdy handlowiec poinformuje Cię o możliwości zwrotu pieniędzy, masz na to 14 dni (wliczane są także dni wolne od pracy) od otrzymania produktu lub momentu zawarcia umowy. W ciągu dwóch tygodni możesz złożyć osobiście lub wysłać stosowne oświadczenie. Pod uwagę brana jest data nadania takiego dokumentu.

Kluczowe terminy

Kupiłeś kilka rzeczy, które były dostarczane partiami lub w częściach? Zastanawiasz się, jak w tym przypadku liczy się czas odstąpienia od umowy? W takiej sytuacji bierze się pod uwagę datę dostarczenia ostatniej rzeczy.

A może zawarłeś umowę na regularne przesyłanie produktów przez określony czas? Obliczając czas na odstąpienie od umowy, należy wziąć pod uwagę moment otrzymania pierwszego towaru. Tak właśnie jest w przypadku prenumeraty i innych usług typu subskrypcyjnego.  

Towar powinieneś zwrócić w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje Cię o przysługującym prawie odstąpienia od umowy, czas ten wydłuża się na Twoją korzyść do 12 miesięcy. Handlowiec powinien zwrócić pieniądze natychmiast, zaś najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od otrzymania wspomnianego oświadczenia.

Interesuje się działaniami z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Chętnie pisze o tym, w jaki sposób skutecznie walczyć o prawa konsumenta. W wolnych chwilach czyta książki i trenuje fitness.
Justyna Dereń
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Czego wymaga Kodeks Dobrych Praktyk dla franczyzobiorców?

W 2021 roku przedstawiono Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Sprawdzamy, co dokładnie reguluje ten dokument.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jakie zapisy w umowie z konsumentem są nielegalne? Sprawdź!

Czego dotyczą niedozwolone klauzule w umowie z konsumentem? Sprawdzamy!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?

Dowiedz się, na przy których usługach można skorzystać z prawa reklamacji. Najważniejsze informacje znajdziesz u nas!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *