Jaki naprawdę jest polski konsument?

Jaki naprawdę jest polski konsument?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nie każdy polski konsument ma taki sam stosunek do zakupów. Coraz więcej Polaków stawia na jakość produktu niezależnie od jego ceny. Jakie są rodzaje polskich konsumentów?

Jakie są rodzaje polskich konsumentów?

W badaniu Monitor Promocji ASR Rynek i Opinia wyróżniono cztery typy polskich konsumentów:

Pasywni

Osoby z tej grupy bardzo rzadko kupują „na promocji”, ponieważ nie chcą kupować kota w worku. Rzadko porównują oferty przed zakupami. Tacy konsumenci bardzo często nie znają cen towarów i usług, z których aktualnie korzystają. Do tej grupy zaliczani są najczęściej mężczyźni i osoby poniżej 34 roku życia.

Racjonalni

Osoby z tej grupy bardzo chętnie korzystają z promocji, w których można kupić więcej za mniej np.: 3+1 lub 2+1 za 1gr. Racjonalni mają swoje ulubione produkty, które kupują. Poświęcają dużo czasu, aby porównać ceny przed zakupem. Nabywanie towarów lub usług w ramach okazji daje im bardzo dużo satysfakcji. W tej grupie znajdują się głównie:

  • kobiety,
  • mieszkańcy dużych miast,
  • osoby po 45 roku życia.

Łowcy promocji

Wyprzedaż w sklepie odzieżowym
(fot. Xiaolong Wong, źródło: unsplash.com)

Łowcy promocji to konsumenci, które chętnie korzystają z okazji i biorą udział w różnych konkursach prowadzonych przez sieci handlowe. Osoby z tej grupy robią zakupy pod wpływem impulsu, niezależnie od tego, czy towar jest im naprawdę potrzebny. Łowcy promocji to głównie:

  • kobiety,
  • osoby po 45 roku życia,
  • mieszkańcy średniej wielkości miast.

Minimaliści

Osoby z tej grupy korzystają z promocji bardzo rzadko. Minimaliści kupują ulubione towary niezależnie od ich ceny. Przed podpisaniem umowy na świadczenie usług porównują ceny u konkurencji. Na zakupach kierują się zasadą, że jeśli nie mają czegoś na liście, to tego nie kupują.

Najważniejsze trendy zakupowe polskich konsumentów w 2020 roku

Ekologia

Pandemia tylko pogłębiła ekologiczny trend wśród polskich konsumentów. Z początkiem 2020 roku bardzo modne stało się bycie eko-konsumentem, co przejawia się w kupowaniu produktów Eko i Bio.

Obecnie proekologiczne zachowania są widoczne w całym procesie zakupowym. Coraz więcej klientów przynosi do sklepów swoje własne wielorazowe siatki na warzywa i owoce.

Lokalne produkty

Konsumenci coraz częściej wybierają tylko lokalne produkty, wspierając tym samym regionalnych przedsiębiorców. Kupujący wybierają ich, ponieważ jest to dla nich tożsame z ekologią. Lokalne produkty stały się synonimem wysokiej jakości i dbania o środowisko.

Owoce na lokalnym targu
(fot. Shelley Pauls, źródło: unsplash.com)

Własne doświadczenia klientów

Konsumenci nie kupują tylko towarów, lecz także emocje, jakie wywołuje u nich marka. Produkty muszą być bardzo wysokiej jakości i odpowiadać na potrzeby klienta.

Wzrost e-commerce

Z powodu pandemii COVID-19 Polacy coraz więcej i chętniej kupują przez internet. Z badania przeprowadzonego przez ARC wynika, że polscy konsumenci w 2020 r. zaczęli częściej korzystać z wysyłki i sklepów internetowych.

Wpływ pandemii na polskiego konsumenta

Pandemia COVID-19 zmieniła polskich konsumentów. Obostrzenia i obawa o własne zdrowie spowodowała, że Polacy zaczęli bywać w sklepach rzadziej, co przyspiesza rozwój e-handlu. Zmieniła się również zwartość polskiego koszyka – coraz częściej kupowane są prozdrowotne produkty.

Kobieta w maseczce
(fot. engin akyurt, źródło: unsplash.com)

Polscy konsumenci podczas zakupów stali się bardzo ostrożni, skupiają się na podstawowych dobrach o długim terminie przydatności do spożycia, czyli takich jak:

  • olej,
  • kasza,
  • mąka,
  • ryż.

Według przeprowadzonych badań, w sklepach sprzedaje się coraz mniej dań gotowych, wafelków i batoników.

Firma badawcza Mintel opublikowała raport, z którego wynika, że polscy konsumenci kupują coraz więcej:

  • owoców,
  • warzyw,
  • jogurtów funkcjonalnych,
  • suplementów wspierających odporność.

Klienci wybierają produkty online

Polscy konsumenci chętniej i częściej kupują towar przez Internet. W wielu sklepach został wprowadzony dowóz zamówionych towarów. Coraz więcej polskich sieci handlowych korzysta z systemu „kliknij i odbierz” – czyli zamów i zapłać przez Internet, a następnie odbierz w sklepie, paczkomatach lub lodówkomatach.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wygląda proces tworzenia produktu?
Jak wygląda proces tworzenia produktu?
Opracowanie nowego produktu jest ekscytującym, ale wymagającym przedsięwzięciem. Każdy nowy produkt jest wyjątkowy na wszystkich etapach, od pomysłu do opracowania i stworzenia prototypu. Istnieje jednak ogólny proces, który pomoże ci poruszać się po tej ścieżce w najbardziej efektywny sposób.
Jak skuteczne zarządzanie mediami społecznościowymi może przekształcić twoją markę?
Jak skuteczne zarządzanie mediami społecznościowymi może przekształcić twoją markę?
Odkryj, jak zastosowanie pochłaniających strategii zarządzania social media może zmienić oblicze Twojej marki, zwiększyć popularność i wpływać na wyniki sprzedaży.
Plan redukcji emisji CO2. Kto wspiera projekt Ad Net Zero?
Plan redukcji emisji CO2. Kto wspiera projekt Ad Net Zero?
Brytyjska branża reklamowa uruchomiła projekt Ad Net Zero. Przeczytaj, kto przystąpił do tego projektu.
Ostatnie wpisy