Prawa konsumenta

Czy ceny usług powinny być zawsze jawne?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jawne ceny usług mają tyle samo wad i zalet, co utajnienie tych informacji na stronie. Każde z rozwiązań znajdzie swoich amatorów i ma uzasadnienie. Jakie rozwiązanie wybrać w naszej firmie?

Rozmowa o pieniądzach w naszej kulturze często bywa tematem tabu. Nie lubimy otwarcie mówić o tym ile zarabiamy, jednak ciekawi nas, ile zarabiają inni. Podobnie z cenami towarów i usług. Bardzo często, widząc oferty bez cennika, popadamy we frustrację. Wiedza o cenach oszczędziłaby nasz czas, który musimy poświęcić na e-mailowanie lub dzwonienie i dopytywanie. Jak to jest – czy ceny usług powinny być zawsze jawne?

Jawne ceny usług

Jawne ceny to z jednej strony jasna informacja dla klienta, z drugiej także dla konkurencji. Jest to jeden z głównych czynników, który sprawia, że przedsiębiorcy nie chcą oficjalnie informować o swoim cenniku. Chcąc uniknąć podawania konkretnej ceny możemy posłużyć się np. widełkami.

Jawne ceny mogą działać na klientów dwojako – dla jednych będzie to wygoda i jasna informacja, czy mogą sobie pozwolić na nasze usługi. Drudzy mogą być zniechęceni i bez możliwości dodatkowego wyjaśniania (co do zakresu usług, uzasadnienia, skąd dana cena) uciekną do konkurencji.

Niejawne ceny usług

Niejawne ceny usług wiążą się z częstszą i bardziej zintensyfikowaną obsługą klienta. Utajniając nasz cennik, musimy mieć świadomość, że potencjalni klienci będą dzwonić i e-mailować, dopytując o koszty. Takie rozmowy są czasochłonne, rozpraszają i odrywają od innych codziennych obowiązków.

Jeżeli jesteśmy pewni naszych umiejętności sprzedażowych przez telefon i wiemy, że jest to dla nas najlepsza droga dotarcia do klienta, to warto skorzystać z takiego rozwiązania. Przez telefon lub e-mail mamy także szansę na szczegółowe i bardziej precyzyjne dokonanie wyceny.

Cennik jawny czy niejawny – co wybrać?

Usługi to pojęcie niezwykle pojemne. Każdy biznes rządzi się swoimi prawami i zdecydowanie jest to jeden z czynników, który wpływa na to, czy cennik usług może być jawny czy nie. Inaczej sprawa wygląda w przypadku usług gastronomicznych, inaczej fryzjerskich, a jeszcze inaczej budowlanych.

Prowadząc restaurację, warto zdecydować się na jawne ceny. Świadcząc usługi remontowe możemy zdecydować się na nie dodanie cennika do strony lub określenie cen bazowych – zaczynających się od danej kwoty za usługę. Szczegółowe wyliczenia mogą wymagać pogłębionej analizy i rozmowy z klientem, być może wyceny na miejscu. W takich sytuacjach lepiej, aby klient kontaktował się z nami bezpośrednio i dopiero wówczas poznał cenę.

Co preferują klienci?

W dzisiejszych czasach klienci cenią sobie szybkość i wygodę załatwiania spraw. Jawne ceny usług i przejrzysty cennik na stronie internetowej to jedna ze składowych tej wygody. Klient od razu wie, czy proponowana przez nas cena jest dla niego do przyjęcia, czy uważa ją za atrakcyjną i adekwatną do zakresu wykonywanej usługi.

Nie zamieszczając cennika na stronie www, musimy zrobić wszystko, aby zachęcić klienta do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego z naszą firmą. Prosty formularz kontaktowy, wskazane numery telefonu, pod które można dzwonić, oraz wyznaczenie godzin obsługi klienta.

To wszystko obowiązkowe elementy na stronie bez cennika. Warto uargumentować brak cennika – zamieścić wpis mówiący o indywidualnym szacowaniu kosztów itd. Klient powinien wiedzieć, że nasze działanie jest celowe i z czego wynika. Jest wówczas większa szansa, że chwyci za telefon i do nas zadzwoni, a nie jedynie zamknie okno przeglądarki zniechęcony brakiem szczegółowych informacji.

Zdjęcie główne: cottonbro/pexels.com

Swoje gospodarstwo domowe stara się prowadzić w sposób zrównoważony i z poszanowaniem zasad ekologii. Ma nadzieję, że wielkie koncerny przestaną, pewnego dnia, na masową skalę pakować produkty w kilometry plastiku. Chciałaby mieć okazję wychować dzieci w otoczeniu nieskażonej przyrody.
Martyna Świerc
Polecane artykuły
Prawa konsumenta

Książka o polskich konsumentach. Co się w niej znalazło?

Kompendium wiedzy o badaniach rynku w Polsce. Publikacja dla studentów i praktyków - sprawdź!
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Prosimy, nie bądź takim klientem! Najgorsze zachowania polskich konsumentów

Sklepy wyzwalają w nas najgorsze instynkty? Zobacz, jak zachowują się najgorsi klienci i przekonaj się, czy nie jesteś jednym z nich.
Czytaj Więcej
Prawa konsumenta

Jak pandemia wpłynęła na skargi konsumenckie?

Czy przedsiębiorcy respektują prawa konsumentów w pandemii? Zobacz, na co i jak często klienci skarżyli się w 2020 roku.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *