Lumpeks to nie wstyd. Szał na produkty z drugiej ręki!

Lumpeks to nie wstyd. Szał na produkty z drugiej ręki!
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rynek odsprzedaży produktów nieustannie rośnie na wartości. Do idei lumpeksu dołączają znane i luksusowe marki. Co ciekawe, nie tylko z branży odzieżowej.

Popularne w Polsce second handy zajmują się głównie odsprzedażą ubrań. W mniejszym stopniu, w sklepach tego typu znajdziemy elementy wyposażenia wnętrz jak np. firany i zasłony czy obuwie i dodatki (torebki, paski, nakrycia głowy).

W Polsce lumpeks to zdecydowanie nie wstyd. Do zakupów ciuchów z drugiej ręki przyznaje się blisko 40% Polaków, a w kraju funkcjonuje niemal 30 tys. sklepów second hand. Wygląda na to, że wyprzedziliśmy globalny trend.

Vintage shop, czyli ewolucja lumpeksów w stronę luksusu

Moda na ekologię i troskę o środowisko wywołała interesujące zjawisko. Konsumenci zaczęli przywiązywać większą wagę do tego, co kupują, skąd to pochodzi i jak przekłada się na dobro planety. Szał na plastik, jednorazowe produkty i chińską tandetę powoli przeminął. Popularne stały się hasła ekoaktywistów o kolosalnych ilościach wody potrzebnych do wyprodukowania sieciówkowych ubrań. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyczyniła się do spadków sprzedaży i tak oto znane marki musiały zacząć szukać alternatywy.

Gucci, Zalando, Levi’s, IKEA, Nike Refurbished, H&M, Decathlon… To tylko niektóre ze znanych marek zapowiadających lub już handlujących używanymi rzeczami. Vintage shopy mają działać na następujących zasadach: marka w wyznaczonych punktach będzie skupować lub odbierać swoje produkty od klientów, a następnie po odnowieniu ponownie sprzedawać. Skupowanie towarów ma oczywiście odbywać się za symboliczne kwoty, uzależnione od stanu produktu. Niektóre marki oferują np. roślinę w zamian za określoną ilość zwróconych ubrań.

Moda na recykling rzeczy

Moda na vintage, rozumiana jako nadawanie rzeczom używanym drugiego życia, nabiera rozpędu. Jest to trend, który zdobywa coraz większą popularność. Jak grzyby po deszczu wyrastają internetowe sklepy i profile indywidualnych osób, które oferują sprzedaż wyszperanych przez siebie w różnych miejscach perełek.

Dzięki takim usługom osoby z talentem do wynajdywania wartościowych rzeczy w lumpeksach mają szansę zarobić. Tym, którzy nie mają cierpliwości do czasochłonnych poszukiwań, znacznie ułatwia to dostęp do atrakcyjnych rzeczy z drugiej ręki.

Garbaging (ang. garbage – śmieci), zwany po polsku śmieciowaniem, to recykling śmieci z wystawek. Jest to trend popularny wśród osób zajmujących się profesjonalnie i amatorsko dekorowaniem i aranżacją wnętrz. Przez śmieci mamy tu na myśli rzeczy, które ktoś wyrzucił uznając za niepotrzebne. Osoby zajmujące się garbagingiem odnawiają, przerabiają i dają takim przedmiotom drugie życie. To zjawisko pokazuje, że moda na vintage obejmuje już nie tylko ubrania, ale odważnie wkroczyła także do branży meblowej.

Dlaczego ludzie chcą być vintage?

Moda na vintage to z jednej strony wspomniana już ekologia. Z drugiej strony coraz częściej chęć wyróżnienia się, indywidualizmu i podkreślenia własnego ja. Meble z sieciówki, ubrania z sieciówki – to wszystko sprawiło, że jako społeczeństwo zaczęliśmy się stawać swoimi klonami. Młode pokolenie postanowiło podążać bardziej indywidualną drogą.

Zdawać by się mogło, że ubrania i przedmioty pochodzące z second handu to także korzyść ekonomiczna. Nic bardziej mylnego. W dzisiejszym rozumieniu vintage to coś, za co warto zapłacić. To ciuch lub przedmiot z duszą i historią. Często do samej ceny przedmiotu dochodzi także koszt pracy personal vintage shoppera – czyli osoby, która znajdzie dla nas stylizację.

Zdj. główne: Noémie Roussel/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Milena 03.01.2022

    Super wpis 🙂 Ja jestem jak najbardziej za kupowaniem czy wystawianiem swoich rzeczy 🙂 Można dzięki temu nie tylko pomóc planecie, ale także swojemu portfelowi 🙂

Rekomendowane
Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?
Na które usługi przysługuje możliwość reklamacji?
Dowiedz się, na przy których usługach można skorzystać z prawa reklamacji. Najważniejsze informacje znajdziesz u nas!
Personalizacja bidonów jako efektywna strategia promocyjna dla firm z branży fitness
Personalizacja bidonów jako efektywna strategia promocyjna dla firm z branży fitness
Odkryj, jak personalizacja bidonów może stać się skuteczną strategią promocyjną dla twojego biznesu fitness. Dowiedz się, jak ten unikalny sposób reklamy może przyciągnąć klientów i zwiększyć rozpoznawalność marki.
Ekologiczne paragony. Które sklepy je wprowadzą?
Ekologiczne paragony. Które sklepy je wprowadzą?
Eko nie zawsze zielone. Oto szaroniebieskie paragony przyjazne dla zdrowia i środowiska. Gdzie je dostaniesz?
Ostatnie wpisy