Działania CSREkonewsy

Carrefour Polska ułatwia segregację odpadów

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Carrefour Polska poinformował, że wprowadzi system oznakowania przygotowany przez Koalicję 5 Frakcji. To rozwiązanie ma pomóc konsumentom odpowiedzialnie oraz właściwie segregować odpady. To z kolei przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego. Do 2035 r. poziom recyklingu odpadów ma wynosić nie mniej niż 65%.

Etykieta Koalicji 5 Frakcji

To wzorcowy system oznakowania, który podpowie konsumentom jak właściwie segregować opakowania. Koalicja 5 Frakcji to systemowe rozwiązanie, które powstało dzięki współpracy producentów, miast, organizacji pozarządowych oraz sieci handlowych.

– Wyzwania związane z segregacją wymagają systemowego podejścia i właśnie dlatego w ramach Kampanii 17 Celów powstała Koalicja 5 Frakcji,  łącząca producentów wprowadzających produkty w opakowaniach, sieci handlowe, miasta i gminy oraz organizacje pozarządowe prowadzące działania edukacyjne. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania jak poradzić sobie z różnymi wyzwaniami dotyczącymi problemów segregacji tłumaczy Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji. Inspirując się rozwiązaniami na innych rynkach udało nam się stworzyć  unikalny i innowacyjny system znakowania, który właśnie wprowadził jeden z naszych partnerów – Carrefour Polska – pilotażowo na 20 wybranych produktach marki własnej. To kończy ponad dwuletni okres naszych prac obejmujący m.in.: analizę różnych raportów, konsultacje z ekspertami czy w końcu badanie naszego oznakowania wśród konsumentów. To nasz wspólny sukces i już kilka kolejnych firm deklaruje wprowadzenie naszego systemu znakowania na swoich produktach. Taka współpraca może efektywnie przyspieszyć strategiczną zmianę zgodnie z naszymi założeniami: Tworzymy ekosystem nowych rozwiązań! – dodaje Małgorzata Greszta.

W marcu tego roku Carrefour Polska, który jest jednym z członków Koalicji, wprowadził pilotażowo na 20 produktach własnej marki jednolity system piktogramów, który w prosty sposób pozwoli konsumentom zdobyć wiedzę jak właściwie segregować odpady. Etykiety zostały stworzone we współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Dlaczego to takie ważne? Jak wskazują badania, niespełna 50% polskich konsumentów nie wie, do którego pojemnika wrzucić dane zużyte opakowanie.

Wiele źródeł podaje, że aktualnie nieprecyzyjne etykiety i niejasne informacje o możliwości recyklingu decydują o tym, że jest to wyzwanie dla wielu z nas. Tylko 11% Polaków deklaruje, że segregacja odpadów nie sprawia im trudności.

źródło: biuro prasowe Carrefour Polska

Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny. Jest także jeszcze jeden powód dla którego zaangażowaliśmy się w tworzenie i działalność Koalicji: niestety, cały czas dość często jako wymówka pada stwierdzenie „nie segreguję, bo nie wiem gdzie to wyrzucić”. Teraz, dzięki piktogramom segregacja będzie łatwiejsza. Dlatego inicjatywa jest otwarta na wszystkie podmioty z łańcucha wartości: producentów opakowań, samorządy, firmy gospodarki odpadami, gdyż o powodzeniu zadecyduje efekt skali – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., współtwórcy i eksperta Koalicji.

Obecnie w tej inicjatywie udział bierze już 56 członków, między innymi – firmy, samorządy, a także organizacje pozarządowe, które pozwalają zrozumieć selektywną zbiórkę odpadów do 5 pojemników, a także mają zamiar edukować społeczeństwo w zakresie właściwej segregacji odpadów. Dodatkowo wspomoże to system oznakowania na opakowaniach.

źródło zdjęcia głównego: pexels.com

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku zarządzanie informacją w nowych mediach. Rosnąca liczba użytkowników na portalu to jej motor napędowy do działania. Rozwijające się media społecznościowe, jakościowy content marketing oraz zagadnienia związane z influencer marketingiem niejednokrotnie spędzają jej sen z powiek. Stara się przemycać do swojego życia codziennego coraz to nowsze ekologiczne przyzwyczajenia, np. poprzez powtórne wykorzystanie fusów z kawy czy nadanie drugiego życia szklanym pojemnikom po kosmetykach.
Karolina Jakubiec
Polecane artykuły
Działania CSR

Nike Refubrished. Obuwniczy gigant sprzedaje używane buty

Ekologia w przemyśle odzieżowym. Czy recykling starych butów ma szansę przyjąć się w Polsce?
Czytaj Więcej
Ekonewsy

„Miłe łąki na balkony” i „Nanołączki". Krakowianie dostali aż 40 tys. opakowań z nasionami!

Łąka na wyciągniecie ręki. Stwórz własną na parapecie lub na balkonie. Sprawdź, dlaczego krakowianie już to robią!
Czytaj Więcej
Ekonewsy

Zmiany w Kauflandzie. Koniec z jajami z chowu klatkowego

Kaufland odchodzi od sprzedaży jaj trójek. Od teraz w asortymencie sieci tylko eko jaja!
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *