Działania CSREkonewsy

Carrefour Polska ułatwia segregację odpadów

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Carrefour Polska poinformował, że wprowadzi system oznakowania przygotowany przez Koalicję 5 Frakcji. To rozwiązanie ma pomóc konsumentom odpowiedzialnie oraz właściwie segregować odpady. To z kolei przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego. Do 2035 r. poziom recyklingu odpadów ma wynosić nie mniej niż 65%.

Etykieta Koalicji 5 Frakcji

To wzorcowy system oznakowania, który podpowie konsumentom jak właściwie segregować opakowania. Koalicja 5 Frakcji to systemowe rozwiązanie, które powstało dzięki współpracy producentów, miast, organizacji pozarządowych oraz sieci handlowych.

– Wyzwania związane z segregacją wymagają systemowego podejścia i właśnie dlatego w ramach Kampanii 17 Celów powstała Koalicja 5 Frakcji,  łącząca producentów wprowadzających produkty w opakowaniach, sieci handlowe, miasta i gminy oraz organizacje pozarządowe prowadzące działania edukacyjne. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania jak poradzić sobie z różnymi wyzwaniami dotyczącymi problemów segregacji tłumaczy Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji. Inspirując się rozwiązaniami na innych rynkach udało nam się stworzyć  unikalny i innowacyjny system znakowania, który właśnie wprowadził jeden z naszych partnerów – Carrefour Polska – pilotażowo na 20 wybranych produktach marki własnej. To kończy ponad dwuletni okres naszych prac obejmujący m.in.: analizę różnych raportów, konsultacje z ekspertami czy w końcu badanie naszego oznakowania wśród konsumentów. To nasz wspólny sukces i już kilka kolejnych firm deklaruje wprowadzenie naszego systemu znakowania na swoich produktach. Taka współpraca może efektywnie przyspieszyć strategiczną zmianę zgodnie z naszymi założeniami: Tworzymy ekosystem nowych rozwiązań! – dodaje Małgorzata Greszta.

W marcu tego roku Carrefour Polska, który jest jednym z członków Koalicji, wprowadził pilotażowo na 20 produktach własnej marki jednolity system piktogramów, który w prosty sposób pozwoli konsumentom zdobyć wiedzę jak właściwie segregować odpady. Etykiety zostały stworzone we współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Dlaczego to takie ważne? Jak wskazują badania, niespełna 50% polskich konsumentów nie wie, do którego pojemnika wrzucić dane zużyte opakowanie.

Wiele źródeł podaje, że aktualnie nieprecyzyjne etykiety i niejasne informacje o możliwości recyklingu decydują o tym, że jest to wyzwanie dla wielu z nas. Tylko 11% Polaków deklaruje, że segregacja odpadów nie sprawia im trudności.

źródło: biuro prasowe Carrefour Polska

Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny. Jest także jeszcze jeden powód dla którego zaangażowaliśmy się w tworzenie i działalność Koalicji: niestety, cały czas dość często jako wymówka pada stwierdzenie „nie segreguję, bo nie wiem gdzie to wyrzucić”. Teraz, dzięki piktogramom segregacja będzie łatwiejsza. Dlatego inicjatywa jest otwarta na wszystkie podmioty z łańcucha wartości: producentów opakowań, samorządy, firmy gospodarki odpadami, gdyż o powodzeniu zadecyduje efekt skali – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., współtwórcy i eksperta Koalicji.

Obecnie w tej inicjatywie udział bierze już 56 członków, między innymi – firmy, samorządy, a także organizacje pozarządowe, które pozwalają zrozumieć selektywną zbiórkę odpadów do 5 pojemników, a także mają zamiar edukować społeczeństwo w zakresie właściwej segregacji odpadów. Dodatkowo wspomoże to system oznakowania na opakowaniach.

źródło zdjęcia głównego: pexels.com

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku zarządzanie informacją w nowych mediach. Rosnąca liczba użytkowników na portalu to jej motor napędowy do działania. Rozwijające się media społecznościowe, jakościowy content marketing oraz zagadnienia związane z influencer marketingiem niejednokrotnie spędzają jej sen z powiek. Stara się przemycać do swojego życia codziennego coraz to nowsze ekologiczne przyzwyczajenia, np. poprzez powtórne wykorzystanie fusów z kawy czy nadanie drugiego życia szklanym pojemnikom po kosmetykach.
Karolina Jakubiec
Polecane artykuły
Działania CSR

Dlaczego Renault zmienił nazwę modelu? Auto w kotle bałkańskim

Renault zmieniła nazwę swojego najnowszego modelu. Przeczytaj, co było powodem decyzji marki.
Czytaj Więcej
Ekonewsy

Plan redukcji emisji CO2. Kto wspiera projekt Ad Net Zero?

Brytyjska branża reklamowa uruchomiła projekt Ad Net Zero. Przeczytaj, kto przystąpił do tego projektu.
Czytaj Więcej
Działania CSR

Ekologiczne opakowania - z czego powstają w XXI wieku?

Obecnie coraz więcej ludzi zwraca uwagę na kwestie związane z ekologią. Zobacz, dlaczego warto postawić na przyjazne dla środowiska opakowania.
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *